Eerste Gezicht. BMC Roadmachine
Matt Phillips

Blijkbaar is het zover gekomen. We zijn tot nu toe de straat van specialiteit, categorisering en nicheificatie ingeslagen dat de goed afgeronde, universele, high-performance racefiets, gebouwd met moderne materialen en functies, in bepaalde gebieden is verdwenen.

Met zijn nieuwe Roadmachine heeft BMC een stap terug gedaan in de bestaande race-/endurance-/aero-fietscategorieën van het bedrijf – categorieën waar veel verschillende bedrijven zich ook aan houden – en een fiets gebouwd die volgens hem een leemte in de huidige wegenmarkt opvult.

Gemiddeld, groen (! ) , BMC Matt Phillips

Het is een fiets voor degenen die lang en hard willen rijden; niet altijd racen in de traditionele zin, maar toch zichzelf uitdagen op manieren die een informele rit overtreffen, denk aan gelegenheden zoals gran fondos, de Belgian Waffle Ride, Raphas Gentlemans Races en Stravas-klim- en afstandsgevechten. Het is een fiets die goede prestaties voelt en gebruik maakt van de superieure controle van schijfremmen; een fiets die soepel en comfortabel is en zich aanpast aan een grote verscheidenheid aan pasvormvereisten; een fiets die er strak en modern uitziet. Een fiets die snel is en tegen een stootje kan.

Een machine voor de weg
BMC lanceert de Roadmachine vanwege de anti-quiver straatfiets: een fiets die een beetje leent van een uithoudingsfiets, een pure racefiets en een aerodynamische racefiets.

BMC biedt alle drie die fietsen aan: respectievelijk de Granfondo, de Teammachine en ook de Timemachine.

Thomas McDaniel, productmarketingmanager van BMC, legt uit dat de ingenieurs van het bedrijf zijn gevraagd. Als u slechts één van onze racefietsen zou hebben voor al uw ritten, welke zou u dan kiezen? De ingenieurs beschreven iets dat niet bestond, maar integreerde elementen van alle drie de huidige BMC-straatplatforms: een gladde, moderne, capabele, hoogwaardigere allround racefiets. Dat werd de omtrek voor BMC’s nieuwe Roadmachine.

Met een digitale aandrijflijn ziet de Roadmachine 01 er echt gelikt en geïntegreerd uit Matt Phillips

Op papier is de Roadmachine een racefiets met schijfremmen met een grote bandenspeling, officieel tot 30 of zelfs 32 mm banden, afhankelijk van het ontwerp; een aanpasbare balhoofdbuis die is gebouwd voor een breed scala aan stuurhoogtes; geometrie die korte liggende achtervorken (410 mm) en een high-ish basisbeugel (71 mm drop) verenigt, met comfortabele front-end geometrie (hoofdhoek varieert met de afmeting, maar de vorkoffset is aangepast om een lange padafmeting van 63 mm over de meeste dimensies te behouden ).

Flat bracket remklauwen voor en achter voor alle Roadmachine versies Jeremie Reuiller – BMC

Veel van de framebezittingen van Roadmachines vallen tussen de racegerichte Teammachine en ook de op uithouding gerichte Granfondo. Geclaimd framegewicht is 930 g: de Teammachine is 790 g; de Granfondo is 1050 gram. In de BB is de Teammachine wat stugger dan de Roadmachine, maar de Roadmachine is stijver dan de Granfondo. De verticale naleving van Roadmachines verdeelt de kloof tussen de Granfondo-meest-en die de Teammachine-minst-ook.

Zelfs honden zijn als, “Een groene BMC?” Matt Phillips

McDaniel legde de Roadmachine uit als, gestroomlijnd, niet aero, en verklaarde toen dat hij geen aero-gegevens of vergelijkingen zou verstrekken, zeggende dat de vorming logische complementaire snelheid creëert. Wat, geloof ik, betekent dat ik niet zei dat dit frame aerodynamische voordelen heeft, maar dat zei ik ook niet.

BMC koppelt grote banden aan de compliance-verhogende vormen van de organisatie om een soepele rit na te streven. De liggende achtervorken, vork en zitbuis zijn getrapt – in wezen extern gestoten – dus ze zijn groter waar stijfheid nodig is, maar kleinere diameter in verschillende regio’s voor verbeterde naleving. De stoelsteunen hebben twee bochten – BMC noemt het Angle Compliance Technology – die buiging bevorderen in de gewenste richting om een stillere rit te krijgen. Op duurdere modellen kan de framespecifieke zitstok ook worden ontworpen om extra flexibiliteit te bieden.

Twee woorden die BMC-agenten niet gebruiken om de Roadmachine te beschrijven, zijn het A-woord en ook het G-woord – ik heb nooit iemand een avontuurlijke fiets of grindfiets horen zeggen. En ik zou Dirty Kanza zeker niet op een Roadmachine racen.

BMC Biedt een Garmin en Move Pro bracket-adapter voor de frontplaat van uw Roadmachine 01’s geïntegreerde stuurpen BMC

Desalniettemin aarzel ik niet om de Roadmachine mee te nemen op uitgebreide grindervaringen. Het heeft de fietsvrijheid en, op basis van mijn eerste indrukken, een rit die voldoet aan de eisen voor enorm veel off-road plezier. De Roadmachine staat echter dichter bij een straatracefiets dan een cyclocrossfiets. Eigenlijk, tot de laatste beslissing van de UCI om het verbod op schijfremmen in gesanctioneerde competities terug te dringen, waren de renners van BMC Racing Teams gepland om op de Roadmachine te rijden in de Tour de Suisse.

Three Cities
Er worden 3 niveaus van framework aangeboden: 01, 02 en 03. BMC gebruikt podiumplaatsing, of zo is de 01 het frame van het hoogste niveau, 03 de kleinste graad.

Alle Roadmachine-modellen hebben 12 mm steekassen voor en achter Matt Phillips

Ongeacht het niveau delen alle Roadmachine-frames deze set details: PressFit BB86, 12×142 mm steekas achter en 12×100 steekas voor, en 1,5/3 cm taps toelopende stuurbuis. Er worden zes maten aangeboden: 47, 51, 54, 56, 58 en 61 cm.

De slanke frontadapter van BMC heeft remklauwmontageposities voor de twee 140 mm en 160 mm rotors Matt Phillips

BMC gebruikt de flat-mount remstandaard voor en achter voor alle framefamilies. Vooraan hebben ingenieurs hun eigen zeer slanke adapter gemaakt die het gebruik van 140 en 160 mm rotoren mogelijk maakt, zonder toevlucht te nemen tot Shimanos (eerlijk gezegd, vrij lelijke) adapter. Aan de achterkant kan het frame 140 of 160 mm rotoren nodig hebben. BMC rust alle Roadmachines uit met 160 mm voorrotors; duurdere modellen krijgen 140 mm achterrotors; lagere modellen maken gebruik van 160 mm rotoren.

BMC verkleinde de graphics voor de Roadmachine Matt Phillips Het kleurenpalet van BMC was notoir stijf: zwarte frames met rode en witte highlights. Het afgelopen jaar bracht het verschillende fellere kleuren in de lijn. Samen met de Roadmachine is het bedrijf nog een stap verder gegaan. Het groen met rode model dat hier te zien is, is de topversie; verderop zijn er meer gewaagde, voor BMC, kleuren zoals rood, geel, wit en een zilveren fiets met limoenaccenten. En terwijl de kleuren zijn geperforeerd, zijn de graphics eenvoudiger. Het BMC-embleem verschijnt slechts drie keer: één keer op de balhoofdbuis; na aan beide zijden van de onderbuis.

Gecombineerd met wat verzachting van de kenmerkende hoekigheid van BMC, lijken de frames schoner, slanker, minder industrieel, maar toch eigentijds. De Roadmachine is een verdomd mooie fiets, iets wat ik nooit heb gezegd over een BMC.

Bovenaan de line-up 01-framework staat de lichtste, 920 g geclaimd (390 gram geclaimd vorkgewicht), en bevat de meeste functies.

De bovenkant van de line-up Roadmachine maakt gebruik van een framespecifieke stuurpen met interne remslang en derailleurkabelbeheer. Deze fiets is afgebeeld met de zeer lage balhoofdconus. Jeremie Reuiller – BMC

Hoewel het een standaard stuur gebruikt, gebruikt de Roadmachine 01 een speciale stuurpen (-12,5 hoek, 90, 100, 110, 120, 130 mm lengtes) met interne routing voor remleidingen en, met bedrade digitale aandrijflijnen, het veranderen van draden. De draden en slangen gaan de stuurpen net onder de halterklem in en zijn bijna volledig verborgen in het frame en de vork.

De afgeplatte zijkanten van de stuurbuis creëren ruimte voor de bedieningselementen. Ook getoond: het zelfgenoegzame team dat een conventionele expanderplug Matt Phillips vervangt

De Roadmachines vorkbuis heeft afgeplatte zijkanten, zodat de remslangen en derailleurkabels veel naar beneden en naar het frame (achterrem en elektronische derailleurs) en naar beneden in de voorrem leiden. C-vormige aluminium afstandhouders zijn aangebracht tussen de stuurbuis en de stuurpen en creëren een typische ronde klempoort van 3 cm. Een zelftappende draai, die in de met schuim geïnjecteerde stuurbuis is geschroefd, zorgt voor de voorbelasting van de headset.

Een geïntegreerde kettinggeleider voorkomt ongewenste ontsporingen en zorgt voor veiligheid op ruigere straten Matt Phillips

De stuurpen heeft nog een paar andere trucs: hij behoudt een geïntegreerde houder voor Shimanos Di2 intersectiebox, en BMC biedt faceplate-adapters voor Garmin-computers en een Go-Pro-stijl camerabevestiging.

Ventilatieopeningen in de onderbuis, hier bedekt, worden gebruikt met behulp van mechanische aandrijflijnen Matt Phillips

Bij mechanische aandrijflijnen springen de draden en behuizing over de excursie via de stuurpen – alle bochten zouden de schakelprestaties in gevaar brengen – en komen het frame binnen door middel van een poort bovenop de onderbuis.

Een van de moeilijkste dingen om te doen met een modern frame dat als anti-quiver is opgezet, is het voldoen aan de barhoogte-eisen van een grote verscheidenheid aan rijders. Een korte balhoofdbuis vereist een lelijke afstandsstapel om de pubs rechtop te plaatsen; een zeer lange balhoofdbuis maakt een lagere pubpositionering een uitdaging.

De hogere balhoofdconus van de Roadmachine 01, hier afgebeeld met een 10 mm spacer die helpt om de stangen omhoog te krijgen voor een meer rechtopstaande pasvorm.

Jeremie Reuiller – BMC

De oplossing van BMC zou zijn om twee topcaps voor headsets te leveren (BMC noemt ze kegels); samen met de lage kegel is de stapel van het frame iets (6 tot 8 mm) groter dan de Teammachine-racefase; met al die hoge kegel is de framestapel ongeveer hetzelfde als de Granfondo-uithoudingsfiets. Deze oplossing is niet uniek: het Parlees Altum-platform maakt bijvoorbeeld gebruik van een vergelijkbare oplossing.

Het koppelen met alle kegels is een speciale afstandsmethode om de hoogte van de pub extra in te stellen. De spacers zijn momenteel nog maar in 1 dikte verkrijgbaar: 10 millimeter. Het beperken van de hoogte van de stang lijkt minder exact dan de hedendaagse montagefilosofieën vereisen, maar BMC-agenten zeggen dat ze de juiste afmetingen van de fietsen van meer dan 60 arbeiders hebben gehaald en deze hebben gebruikt voor de Roadmachine 01. Zevenennegentig procent van de tijd waren ze in staat om de juiste afmetingen te verkrijgen de Roadmachine 3 cm reikwijdte en stapelmetingen binnen vier millimeter van de bestaande fiets van de berijder.

Met de brede dimensionale verscheidenheid aan sturen die op de markt verkrijgbaar zijn, plus fundamentele aanpassingen zoals de plaats van de motorkap, hebben BMC-herhalingen het gevoel dat ze bijna elke wedstrijd op de Roadmachine 01 kunnen repliceren met alleen de 10 mm spacers. Vertegenwoordigers verklaarden echter dat BMC extra afstandshoogtes zal aanbieden als er vraag is.

De carbon post op de 01 en 02 frames is afgestemd om verdere naleving te bieden BMC

De Roadmachine 01 beweegt naar achteren en maakt gebruik van een 160 gram D-vormige carbon zadelpen die is ontworpen om afgestemde naleving te leveren voor extra rijcomfort. Bij de trapas is er een klein maar belangrijk kenmerk: een ingebouwde, verstelbare kettingwachter. Bovendien is de interne bindwig van de zadelpen opgenomen, zodat deze niet van de zadelbuis valt als de zadelpen uit dit frame is.

BMC’s materialen stellen dat 01 frame een speling heeft tot 30 mm, hoewel dit conservatief is en de fiets groter kan zijn.

BMC stapt af naar de 02 en claimt dezelfde stijfheidsniveaus als de 01, maar de 02 gebruikt minder koolstof, waardoor het framegewicht toeneemt tot 1100 g (de vork is 430 g).

Afgezien van de stoffen, is het grootste verschil tussen de 01 en 02 dat de 5 cm meer traditionele besturingsrouting. Voorbij zijn de binnenste routeringskenmerken van zowel de 3 cm-steel als de vork. In plaats daarvan gebruikt de 02 een conventionele stuurpen, ronde stuurvork en ronde balhoofdafstandhouders; voorremslang loopt naar buiten; en de derailleurs en achterrem komen het frame binnen via ventilatieopeningen in de onderbuis. De 02 gebruikt nog steeds een kegelsysteem om de effectieve lengte van de balhoofdbuis aan te passen, maar de componenten zijn niet synoniem met de 3 cm.

Roadmachine 02 en 03 modellen hebben verborgen spatbordbevestigingen Matt Phillips

Maar terwijl het een flitsende functie aan de 01 prijsgeeft, krijgt het een aantoonbaar meer functionele: verborgen spatbordbevestigingen.

Net als de 01 heeft de 02 een maximale bandenspeling van 30 mm (nogmaals een conservatieve meting); bij gebruik van spatborden is de bandenspeling beperkt tot 28 mm.

Het minst dure platform in de line-up is het 1270 g 03 frame. Dit frame is van glad gelast aluminium – de 420 gram vork is volledig carbon – en imiteert stilistisch de 01 en 02 frames, en bevat verborgen spatbordbevestigingen.
De Roadmachine 03 maakt gebruik van een conventionele stuurpen, headset en spacers Jeremie Reuiller – BMC

De 03 verliest een paar van de carbon Roadmachines-kenmerken: het balhoofdbuisconusprogramma, de D-vormige carbonpaal, de geïntegreerde kettingwachter. BMC voegde echter nog een veelzijdigheidsverhogende functie toe die niet te vinden is in een carbonframe: een rekmontage. En het 03-frame heeft iets meer bandenvrijheid tot 32 mm, 30 mm met spatborden – dan de carbonframes ook.

modellen

De 3 frameniveaus worden elk aangeboden met een aantal builds. Alle versies maken gebruik van Shimano-aandrijflijnen, Shimano hydraulische schijfremmen, clincher-wielen en zijn nu verkrijgbaar.

BMC Roadmachine 01 Ultegra BMC

Roadmachine 01 met Dura Ace Di2 en DT-Swiss carbon wielen,

Roadmachine 01, samen met Ultegra Di2 en 3T carbon wielen,

Roadmachine 01, samen met Ultegra en DT-Swiss aluminium wielen,

Roadmachine 01 frameset (inclusief vork, zadelpen en stuurpen), BMC Roadmachine 02 105 BMC

Roadmachine 02, met Ultegra Di2 en 3T carbon wielen,

Roadmachine 02, met Ultegra en DT-Swiss aluminium wielen,

Roadmachine 02, met 105 en Novatec aluminium wielen, BMC Roadmachine 03 Tiagra BMC

Roadmachine 03, met 105 en Novatec aluminium wielen

Roadmachine 03, met Tiagra en Novatec aluminium wielen

Hoe het rijdt
BMC zette me op een Roadmachine 01 Dura Ace Di2 en kostte me ongeveer een lus van 60 mijl met een aanzienlijke hoeveelheid klimmen (meer dan 6,0 m of meer 8,0 m, op basis van de hoogtemeter die u verwacht), veel van bochten en veel onvolmaakt en gebroken trottoir. Heel weinig van de lus was recht of vlak, en bijna geen ervan was zowel horizontaal als recht. Zoals testlussen gaan, was het redelijk ideaal, maar natuurlijk kan een rit van 60 mijl alleen eerste indrukken bieden.

Mijn eerste rit op de BMC Roadmachine was vol heuvels en bochten Jeremie Reuiller – BMC

En die eerste indrukken zijn: de Roadmachine 01 is bijna perfect. Het doet alles goed, en niet iets verkeerd. Het is efficiënt en stijf; het klimt geweldig, accelereert snel en wordt geïmplanteerd bij het sprinten over gebroken bestrating. Het handelt geweldig; het is geen snelle racefiets, maar het is levendiger dan een fiets in uithoudingsstijl met verlengde wielbasis. Ik zou echter denken dat het een beetje onrustig was in de hoeken.

Het is heel gemakkelijk en voldoet aan de eisen (hoewel er veel lof zou kunnen gaan naar de bijna 30 mm brede Continental GP4000s II-banden); een van de beste disc-racefietsen die ik tot nu toe heb gehad. En het ziet er ook best mooi uit: het groene frame met roodachtige highlights is gewaagd en geweldig.

En toch

Het heeft iets robotachtigs en kouds. Het mist X-Factor, zazz, een ziel. Weet je hoe ze zeggen dat gekke mannen en vrouwen de beste zijn in bed? Ik geloof dat BMC de gek moet omarmen; om zijn fietsen een beetje gevaarlijk te maken. Als de Roadmachine vijf procent minder perfect was, zou het misschien geen betere fiets zijn, maar het zou een leukere fiets kunnen zijn. Ik wil dat mijn fietsen Keith Moon zijn; dit is echt een drummachine.

Uiteraard is gek/gevaarlijk voor een tijdje interessant, maar het kan saai worden. De Roadmachine 01 is zo goed, ik moet erop vertrouwen dat hij op mij zal groeien. Plus het is alles wat ik nodig heb in een racefiets vandaag: schijfremmen, steekassen, grote bandenvrijheid, licht, stijf, snel, gemakkelijk en slank ogend.

Dus hoewel het misschien niet netjes past in enkele van de duidelijk gedefinieerde categorieën waarin moderne racefietsen zijn ontworpen, is het verfrissend om te zien dat een bedrijf dat historisch is gericht op racen sinds BMC iets heeft gebouwd voor de rest van ons, de overgrote meerderheid van de mensen, in plaats van probeer ons dan allemaal exact dezelfde fiets te verkopen die is gemaakt voor de kleine minderheid van rijders die racevergunningen hebben.