Eerste Rit Impressies. Vilt VR
Vilten fietsen

Zeg vaarwel tegen Felts op uithouding gerichte Z String en hallo tegen de ultra-capabele VR, een racefiets met drop-bar die meer kan dan alleen trottoir (VR staat voor Variable Road).

De VR maakt gebruik van steekassen voor en achter, evenals schijfremklauwen van het platte montagetype. Let ook op de spatbordbevestigingen die in de staande achtervorken zijn weggestopt. Vilten fietsen

Naleving en comfort waren topprioriteiten voor Felt met deze nieuwe fiets, waardoor het bedrijf de zitbuis, de achtervork en de hoge buiscontouren en verbindingen opnieuw heeft ontworpen. De staande achtervorken met variabel profiel zijn in het midden afgeplat voor loodrechte doorbuiging en verbeterde flexibiliteit. Een kortere zitbuis toont meer van de 27,2 millimeter zadelpen, waardoor er meer flexibiliteit mogelijk is. De staande achtervorken bevestigen de buitenboordmotor in de zitbuis, wat het gewicht vermindert en flex in de zitbuis net over deze kruising introduceert. De nieuwe lay-out zorgt voor maar liefst 74 procent meer voor- en achterbewegingen gemeten aan het zadel in vergelijking met de Z-serie.

De zitbuisverbinding is volledig opnieuw ontworpen in vergelijking met de Z-serie. Nu worden de stoelen aan de buitenkant van de stoelbuis bevestigd en is de flex verplaatst van het midden van de stoelbuis naar het gebied net boven deze kruising. Vilten fietsen

Voelde ook verbeterde handling en stuurprecisie met een toename van 23 procent in de stijfheid van de buis. Zoals de meeste fietsen in zijn eigen categorie, heeft de VR een op uithoudingsvermogen gerichte geometrie met een hogere stapel en een korter bereik voor een meer rechtopstaande rijpositie en comfortabele hoeken voor evenwicht. De VR is gebouwd met exact dezelfde InsideOut-techniek en koolstofmaterialen zoals TeXtreme. Hierdoor weegt het frame slechts 950 gram en de vork 390 gram. Net als de nieuwe FR van het merk, gebruikt Felt drie verschillende maatspecifieke lagere lagers bij de VRs-headset om een consistente rijkwaliteit in het hele maatbereik te behouden. Maat 43 cm en 47 cm gebruiken 1-1/20 cm, 51 cm en 54 cm 1-1/10 cm terwijl 56 cm, 58 cm en 61 cm kijken naar een 1-1/5 cm lagere houding.

De Felt VR40 kost en heeft een aluminium frame met Shimano Tiagra aandrijflijn en Rever mechanische schijfremmen. Ron KochFelt maakt gebruik van de BB386-trapas op de VR, die de bandenspeling vergroot van 25 mm op de Z-serie tot 30 mm op de VR. Elk van de VR-modellen heeft schijfremmen met behulp van de Flat Mount-remklauwstandaard en steekassen voor en achter wielen. De interne kabelgeleiding van de VR is compatibel met aandrijflijnstijlen en alles loopt door een raamwerk voor bescherming tegen elementen. Alle kabelopeningen zijn ook volledig afgedicht.
Deze op maat gemaakte spatbordset op een VR3W voor dames wordt aangeboden door Felt. Twee managers helemaal bovenaan de hoogste buis zorgen ervoor dat tassen zoals deze kunnen worden gemonteerd voor kleine items zoals voeding, hulpbronnen of reserveonderdelen. Ron Kocho

Vilt outfits die de VR met een gloednieuwe sub-compacte versnelling, die een lage klimuitrusting biedt. De nieuwe kettingbladconfiguratie van 46-30t in combinatie met 28c-banden zorgt voor een reductie van zes procent in hoge snelheid, maar een toename van 11% in klimversnelling, vergeleken met 50-34t compacte kettingringen met 23c-banden. Verborgen bevestigingen op de vork en staande achtervorken zijn bedoeld om te passen bij een door Felt zelf ontwikkelde spatbordset voor op de fiets. U vindt ook een paar regisseurs boven de bovenbuis voor het monteren van een tasje of zelfs een extra bidonhouder.

VR-modellen met aluminium frame en maat 56 cm en groter hebben twee bidonhouders op de onderbuis. Ron Kocho

Ik reed met de VR2 in een heen-en-weerrit Black Star Canyon-weg, niet ver van het hoofdkantoor van Felts Irvine, Californië. De rit omvatte uiteindelijk een mix van fietspad, straat en ongeveer vier mijl vuil. Nu begreep ik de verhoging van de zadelpen met 74 procent niet, maar ik kon het zeker voelen. Ik wikkelde me over hobbels en ruwe stukken weg, in het zadel, redelijk comfortabel met nauwelijks een van deze wegtrillingen die naar mijn achterste werden gestuurd. Het is ook niet alleen soepel in het zadel; de sensaties door de pedalen en het stuur waren eveneens goed, gewoon niet helemaal in dezelfde mate. Als het tijd is, heeft de VR veel kick met een geweldig stijf en effectief gevoel. Ik heb geen Z-Series fiets gereden, dus ik kan de twee niet vergelijken, maar ik zou de VR er direct in plaatsen met andere modellen die ik heb getest,zoals de GT Grade en Cervelo C5 – twee zeer uitstekende fietsen. Toen ik enkele van de steilere stukken vuil op Black Star Canyon beklom, was ik super blij met alle lage versnellingen die het subcompacte 30-tands kettingblad en 32-tands kettingblad tandwiel geleverd – een slimme keuze op een fiets als deze.

Black Star Canyon gaf een kijkje in de vuilcapaciteit van deze VR. De lage versnellingen, stabiele geometrie, sterke schijfremmen en soepele rit maakten vuil een genot om te rijden.

Neil Shirley

Mijn evaluatie VR2 was de fabricagespecificatie, behalve de 3T-carbonwielen en Challenge Paris-Roubaix 27c-banden; ze waren uitgerust omdat de normale Mavic Ksyrium Elite Disc Allroad-wielen en Yksion Elite Guard 28c-banden nog niet beschikbaar waren. Ik ben een grote fan van banden met een hoog volume, vooral op een fiets als deze, dus ik denk dat het baat kan hebben bij iets veel groters, vooral als je vaak op onverharde of ruwe wegen rijdt. Banden tot 35 mm breed passen wel, maar voldoen niet aan de ISO-goedkeuringscriteria, dus worden ze officieel niet aanbevolen.

VR-versies zullen rond augustus tot september in Felt-handelaren verschijnen. Felt zal in totaal dertien verschillende modellen leveren, waaronder aluminium- en damesversies. Het carbonbereik begint bij voor uw Shimano Tiagra en RS405 hydraulische schijfrem uitgerust met VR6 en komt uit op uw Shimano Ultegra Di2 gebouwde VR2 die ik heb geklikt. De VR4 kost en is een opvallende verschijning omdat het de enige versie is met een 1x SRAM Rival-aandrijflijn en hydraulische schijfremmen. Er worden drie modellen met aluminium frame aangeboden, beginnend bij de met Shimano Claris en Promax uitgeruste mechanische schijfrem VR60. Felt biedt de VR ook in vijf damesversies, variërend in kosten van voor het aluminium frame, Shimano Claris-gebouwde VRW6 tot voor de carbon VRW3 die is uitgerust met Shimano Ultegra en RS805 hydraulische schijfremmen. Blijf op de hoogte van en naar de pagina’s vanFietsmagazine voor een langdurige VR keuring en zie hieronder voor een volledige lijst met uitvoeringen en prijzen.

VRW3:
VRW5:
VRW6:
VRW40:
VRW60:
VR2:
VR3:
VR4:
VR5:
VR6:
VR30:
VR40:
VR60: