Een derde generatie HD geoptimaliseerd voor racen en rijden in enduro-stijl

Ibis

Nadat de door Ibis gesponsorde rijder Anne-Caroline Chausson deze zomer een gloednieuw prototypeframe in de Enduro World Series zag racen, hing het schrijven aan de muur: Ibis had een gloednieuwe fiets in de maak. Die fiets is een Mojo HD van de derde generatie met wielen van 70 cm, de HD3. We reisden naar het hoofdkantoor van Ibis in Santa Cruz, Californië om de productieversie te zien en, nog belangrijker, om ermee te rijden op de paden waarop het werd geanalyseerd en ontwikkeld.

De HD3 heeft een frame van volledig carbon met een veerweg van 150 mm dat gebruikmaakt van een DW-link-ophangingsontwerp. In vergelijking met de eerdere versie, de HDR, is de geometrie langer, lager en een beetje slapper. Statistieken omvatten een zithoek van 73 graden, een hoogte van 34 cm trapas, 43 cm lange liggende achtervorken en een balhoofdhoek van 67 graden wanneer uitgerust met een vork met een veerweg van 150 mm. De zitbuis is een halve inch lager om rijders met korte benen te kunnen laten vallen en ruimte te bieden voor palen met een grotere reeks, zoals 150 mm-versies.

De HD3 maakt gebruik van een gaffelachtig schokjuk. Ibis

De HD3 maakt gebruik van een gaffelachtig schokjuk. (Foto

De HD8 cms DW-link-ophanging is de nieuwste lay-out van de vijfde generatie, die meer ondersteuning biedt in het midden van de veerweg voor trappen. Het is ook geoptimaliseerd voor de kleinere kettingbladen die vaak worden gebruikt bij 1X-opstellingen. De lagere koppeling bevat nu tweerijige hoekcontactlagers aan de aandrijfzijde in plaats van alleen de twee leidende lagers zoals voorheen, voor een betere verdeling van de belasting en een langere levensduur.

Een lagere houding zonder stapeling wordt gebruikt om zoveel mogelijk koolstofeigenschap voor uw balhoofdbuis te behouden – dit is erg belangrijk bij kleinere afmetingen. Interne kabelgeleiding biedt verschillende opties voor het geleiden van derailleurkabels, gebaseerd op het type derailleur en persoonlijke voorkeur. De routing van de dropperpost kan ook binnen zijn, maar de remslang werkt buiten het frame voor gemakkelijke ondersteuning. Een vastgeschroefde voorderailleurbevestiging biedt de keuze voor een frisse look voor individuen die een 1X-opstelling gebruiken, net als de verwijderbare ISCG-kettinggeleiderbeugel.

Ibis ging voor de ouderwetse trapas met schroefdraad vanwege de toenemende mate van kraken die pers-fit trapassen hebben gekregen. Het HD8 cms frame biedt voldoende ruimte voor 6 cm brede banden op dikke velgen, zoals de 41 mm buiten/35 mm binnendiameter 741 wielen die op verschillende versies van de fiets worden geleverd. Een verwijderbare polycarbonaat onderbuisbeschermer met schuim weert rotsaanvallen af, en er is ruimte om een doorzoekbare waterfles in het mainframe te krijgen. Het vastgehouden gewicht van de HD8 cm is 27 kg. Voor een maat large met een Fox Float CTD-schok en zwarte verf (extra kleuren, vooral felle kleuren, voeg verfbelasting toe).

De HD3 zal begin december binnenkort beschikbaar zijn voor handelaren en je kunt hem als frameset of als hele fiets kopen. De frameset begint op, terwijl de complete fietsen in negen verschillende bouwpakketten komen, variërend van het budget Special Combination-construct tot de XTR 2X van de bovenste plank bij Riders die Deore XT-, XO1- en XTR 1X-kits selecteren, hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen een standaard build of de bijgewerkte Werx-versie. Standaardconstructies zijn onder meer een Rockshox Pike-vork, Fox Float CTD Kashima-schok en Stans Flow-velgen. De duurdere Werx-assemblages omvatten een Fox 36-vork, Cane Creek Double Barrel Air-schok en Ibis 741-wielen met hun stevige 35 mm binnenbreedte. Ibis-wielen hebben tegenwoordig DT Swiss-naven met 54-tands ratelassemblages die 6 graden sneller grijpen dan de normale ontwerpen 10 graden.Velgen worden momenteel apart aangeboden voor de allereerste keer dat passagiers deze velgen kunnen bouwen naar elke gewenste hartslag.

Demo rit
We waren getrakteerd op een testlus in het Soquel Demonstration State Forest, niet ver van het Ibis-hoofdkwartier. Onze Demo Forest-loop was toevallig ook precies dezelfde rit waarmee Ibis het allereerste prototype HD3 nam voor zijn shakedown-run. Mijn evaluatiefiets was gemonteerd met het XTR 1X Werx-specificatiepakket van de bovenste lade met Fox 36-vork, Cane Creek Inline Double Barrel Air-schok, Ibis 741-wielen en Maxxis Minion DHF-banden. Toen we aan de stoepklim begonnen, was het heel duidelijk dat Ibis wilde dat deze fiets goed zou klimmen. Tussen het lichte totale gewicht van de fiets en de stevig aanvoelende achterwielophanging, had deze fiets geen moeite om de steilere delen van de onverharde weg en het pad te beklimmen. Zelfs met de Inline-schokken met lage snelheid dempingsplatformhendel uitgeschakeld, bobbelt het niet,en voelt zo efficiënt aan dat ik hem de rest van de reis nooit heb aangezet. Door de zithoek kon ik over de pedalen komen en in een positie komen die ik krachtig vind.

De HD3 in actie in Moab, Utah. (Foto

Toen we de eerste krijger bereikten, Ridge Path to Braille, voelde ik me meteen thuis bij de fiets – zoals toen ik er maanden, misschien minuten op reed. Uitstekende framestijfheid creëerde het fietspad mooi in moeilijke bochten en het gevoel was te allen tijde voorspelbaar. De geometrie lijkt een prachtig middelpunt te raken – de HD3 is veel wendbaarder in de krappe bochten dan sommige enduro-fietsen die ik heb gereden en die bijna als mini-downhillfietsen aanvoelden. Ik kon de noodzaak niet weerstaan om Anne-Caroline Chausson door verschillende secties te volgen en werd er meteen aan herinnerd waarom het geen goed idee is om een 19-voudig wereldkampioen te volgen met meer dan 50 World Cup-overwinningen op haar credit score. Ze is een uitzonderlijk vlotte rijder, maar volgens haar ging ik ervan uit dat ik mijn 80%-regel overtrad – rijd nooit meer dan 80% van je vaardigheden op een gloednieuwe fiets op onbekende paden.Nadat ik die grens had overschreden, slaagde de HD3 er prima in en was klaar om meer te krijgen, zelfs als ik dat niet was.

Over het algemeen is er veel leuks aan een fiets die dit goed verhoogt, maar je toch rumoerig laat worden tijdens de afdalingen. Ik voelde slechts een hint van meningen over kleinere hack- en path-troep vergeleken met bijvoorbeeld de Pivot Mach 6 waar ik het genoegen van had om veel tijd aan te besteden. Het is moeilijk te zeggen of het de DW-link-kinematica is (ze zijn een beetje anders), de schok, de schokmelodie of al het bovenstaande gecombineerd. Toen ik het controleerde, was ik verrast dat de compressie op hoge snelheid al slechts een halve slag was van volledig zacht naar de InLine-schok. Het helemaal uitdraaien maakte geen duidelijke verandering in de daaropvolgende afdaling, Saw Pit Course. De volgende logische stap zou zijn om de compressie bij lage snelheid te verzachten, die nog voldoende instelbereik had, maar we hadden geen daglicht meer.

Eén rit is veel te weinig tijd om sterke conclusies te trekken, maar ik geloof dat Ibis een echte winnaar in handen heeft met de HD3. En als je me niet gelooft, vraag het dan aan Anne-Caroline Chausson: Ze reed haar prototype naar de overwinning in de vorige ronde van de Enduro World Series in Finale Ligure, Italië.