Gewicht: 75 kg (54 cm)

Ontwerp:
aerodynamisch straatrace

Materiaal:
koolstofvezelcomposiet

Aandrijving:
Shimano Dura Ace Di2

Bandenspeling:
30 mm

Die voorkant is gek, toch? Maar Cervlo beweert dat de onconventionele lay-out een besparing van 5,5 watt oplevert. Het is ook stijf, maakt kabelgeleiding gemakkelijker en leidt tot soepeler schakelen met mechanische aandrijflijnen. De rest van de S5 is ook goed. In vergelijking met de voorganger weegt het frame bijna 100 gram minder, is het stijver en past het op bredere banden. Geometrische tweaks verbeteren de handling en het geheel rijdt soepeler.

Het verwisselen van een stuur of stuurpen is vervelend, maar u hoeft het niet vaak te doen, en Cervlo maakt het veel gemakkelijker om een goede pasvorm te vinden. Het stuur en de stuurpen zijn er in vele afmetingen en de machine biedt ongeveer 32,5 mm stanghoogte-aanpassing en drie opties voor het kantelen van de stang. En je zou altijd kunnen wisselen met een standaard (maar minder aero) stuur en stuurpen.

Maar na een ritje zie je misschien geen nadelen aan deze fiets. Het is een verdomde cheatcode. Als je snelheid belangrijk vindt, zul je weinig redenen vinden om jezelf van de fiets te praten.

Hij is snel, hij is snel, hij is stabiel, hij is mild, hij klimt snel, handelt uitstekend en voelt alsof hij bij afdalingen door de geluidsbarrière zou kunnen duwen. De voorkant is soms hard, maar grotendeels is de S5 ongelooflijk soepel met een speels gevoel en goede feedback.

De gloednieuwe S5 is slechts een van de beste voorbeelden van waarom aero-fietsen de hoogwaardige fietscategorieën zullen uitsluiten.

Voorrand

Alle controlelijnen werken intern en houden ze vanaf het einde.

Rollend vet

De gloednieuwe S5 past op 30 mm brede banden.

Swoopy

Verlaagde stoelresten, een aanzienlijke uitsparing en een diepe buis helpen door het uiteinde te snijden.

Bulleland

De S13 cms stuurpen lijkt op een bullmoose in de oude mountainbike.

Wat is nieuw

De nieuwste S5 is de derde generatie Cervlos top-of-the-line aero racefiets. Deze update maakte de S5 aerodynamischer en veel beter bestuurbaar. Er is ook een aanzienlijke gewichtsvermindering en de nieuwe fiets is alleen voor schijfremmen.

Vergeleken met de tweede generatie S5 is de derde generatie S5: 90 g lichter, biedt een besparing van 5,5 watt aan weerstand, 13 procent verbeterde stijfheid van de balhoofdbuis en 25 procent verbeterde bodemmontage, meer BB-val en meer spoor om hoge prestaties te verbeteren. snelheidsregeling en veel meer bandenspeling.

Om te benadrukken: Cervlos-ingenieurs waren in staat om over te schakelen op schijfremmen, de stijfheid te verbeteren, de aerodynamica te verbeteren en gewicht uit het S13 cms-frame te halen (de vork is slechts een gram zwaarder in vergelijking met de S13 cms traditionele vork van de tweede generatie). Dat is indrukwekkend.

Partij aan het front

Er is een feestje aan de gang aan de voorkant van de S5, en het draait allemaal om aerodynamica.

Volledig verborgen rem- en schakellijnen zijn nu een bekend aerodynamisch voordeel. Elke aero-fiets die zijn zout waard is, moet een schone voorkant hebben.

De S13 cms stuurpen laat de luchtstroom toe. Trevor Raab

De S13 cm5 twin-strut stuurpen, en ook de vork – het ontwerp verplaatst de stuurbuis in wezen voor de balhoofdbuis – zijn niet alleen gemaakt om de bedieningslijnen te verbergen, maar ook om de navigatie soepel te laten verlopen. Rem- en schakelsystemen werken door de hendels, in het stuur, door de stuurpensteunen en in de balhoofdbuis voordat ze naar hun bestemming gaan.

Door de binnenste vorkbuis te elimineren, wordt de balhoofdbuis geopend, terwijl de veerpoten een minder kronkelige route bieden, waardoor de stuurlijnen een snellere reis kunnen maken. Dit maakt ze gemakkelijker te volgen en vermindert wrijving (vooral belangrijk voor mechanische wijzigingssystemen).

De opening tussen de stutten geeft ook een voordeel van de luchtstroom, wat leidt tot een vermindering van 17 g in weerstand in vergelijking met een typische stuurpen.

Uiteraard is dit systeem niet zonder nadelen. Als de ruiter de diameter van de pub of de steellengte wil veranderen, moeten de bedieningslijnen uit het frame worden getrokken.

Veel aanpassing

De S13 cms pub en stuurpen is niet zo verstelbaar als een conventionele stuurpen of stuurpen, maar er zijn veel passende alternatieven beschikbaar. De CS28-stuurpen is in feite een stuurpen van minus zes niveaus en wordt aangeboden in zes lengtes: 80, 90, 100, 110, 120 en 130 mm. De AB08-pubs worden aangeboden in vier breedtes: 38, 40, 42 en 44 cm. Alle pubs gebruiken exact dezelfde 80 mm reach en 128 mm drop-afmetingen.

De S5 heeft een hoogteverstelling tot 30 mm onder de stuurpen, met nog eens 2,5 mm toegankelijk met een afstandsstuk tussen het stuur en de stuurpen, voor een aanpassing van de stuurhoogte van 32,5 mm. Shims bieden bovendien drie keuzemogelijkheden voor de staafafstand: nul, +2,5 en +5 graden. Houd er rekening mee dat de shims, spacers en bijbehorende onderdelen die essentieel zijn om deze aanpassingen te maken, niet bij de fiets worden geleverd, maar deel uitmaken van een dealerkit.

Een uitsparing zorgt ervoor dat het voorwiel op de onderbuis zit. Trevor Raab

En als je de voorkeur geeft aan iets conventionelers, kan de rijder met een standaard stuurpenadapter zijn favoriete stuur en stuurpen matchen, hoewel dit de aerodynamische efficiëntie van de S13 cm kan verminderen.

De inventaris-zadelpen heeft 20 mm aanrechtbladen, hoewel er ook een nul-offset-post kan worden verkregen.

Geometrie

De S5 is verkrijgbaar in vijf framematen: 48, 51, 54, 56 en 58 centimeter. Reach and stack is alles wat je verwacht van een racefiets: lang en laag.

Om consistent te blijven sturen voor rijders van alle maten, krijgt elke framemaat zijn eigen specifieke vork. Dit staat in contrast met het gebruikelijke recept om dezelfde vork in alle frame-afmetingen te pluggen. Als gevolg hiervan hebben alle afmetingen van de S5 dezelfde spoorafmeting (57 mm) waar andere fietsen een ander koersnummer kunnen hebben voor elke framemaat.

Klik om uit te breiden. staff In de documentatie van de S5 staat dat de val van de trapas iets is verhoogd in vergelijking met de vorige generatie om het hogesnelheidsbeheer te verbeteren. Omdat de vergelijkingstabel echter duidelijk maakt, lijkt de geometrie van de S5 behoorlijk op die van zijn concurrenten. In feite, aangezien u in de vergelijkingstabel kunt zien, hebben alle belangrijke aero-racefietsen
zeer vergelijkbare afmetingen.

Wat past?

De S5 wordt alleen aangeboden in een schijfrem-compatibel frame voor horizontaal gemonteerde remklauwen. Het maakt gebruik van 12 mm steekassen voor en achter met het kwartslag RAT-systeem dat is ontwikkeld door het zakelijke broertje Focus Bicycles. Als u een meer traditioneel programma wilt, kunt u met een kit de fiets ombouwen tot steekassen met schroefdraad. De standaard voor de trapas is Cervlos BB-Right, in feite een press-fit 30-schaal die is verlengd aan de aandrijfzijde. De S5 is compatibel met zowel elektronisch als mechanisch schakelende aandrijflijnen, en u kunt tot 30 mm banden op het frame monteren.

Dit materiaal wordt geïmporteerd vanuit embed-name. Mogelijk hebt u de mogelijkheid om exact dezelfde inhoud in een ander formaat te vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun website.

Bouwt

Als je merchandise manager wilt spelen, de S5 frameset verkoopt voor Anders, heb je nu de optie van vier volledige fietsopties. Ze gebruiken allemaal hetzelfde frame, vork, zadelpen, stuur en stuurpen

Voor de S5 wordt aangeboden met Shimano Ultegra mechanische wijziging en DT-Swiss P1800 aluminium wielen. Je krijgt Ultegra Di2 elektronisch schakelen en DT-Swiss ARC 1450 carbon wielen. Want je hebt de keuze uit de s5 die is gebouwd, zoals de review-motorfiets die je hier ziet met Shimano Dura Ace Di2 en Enve SES 5.6 wielen, of met SRAM Red eTap en DT-Swiss ARC 1450 carbon wielen.

Indrukken, rijden en anders

Na een paar rustige jaren is er een renaissance van aero-racefietsen. De S5 is de nieuwste update van de categorie die is versterkt door nieuwe versies van deze Giant Propel, Trek Madone en Specialized Venge. Als je de voorkeur geeft aan snelle racefietsen, is het een goede tijd om te leven.

De s5 is nog meer het bewijs dat aero-racefietsen niet het onhandige en lelijke stiefkind van de categorie wegraces zijn: ze zijn de allerbeste prestatiefiets.

De s5 maakte na de 5e rit net zoveel indruk op mij als na de 5e minuut. Het is een geweldige fiets. Het is het gevoel van de allerbeste racefietsen. Je voelt stijfheid en lichtheid, en een knetterend springerig gevoel, maar toch ook zachtheid en precisie. Het is tegelijk hol en broos; krachtig en krachtig; soepel en vloeiend.

Het is de structuur die alleen moderne, hoogwaardige racefietsen van koolstofvezel hebben. Het is het gevoel dat aero-racefietsen in het verleden niet helemaal konden evenaren. Maar deze S5 en zijn collega’s hebben het. Waren voorbij het punt waarop aero-racefietsen traag klimmen, onnauwkeurig bochten nemen en niet rechts haasten. De aero racefiets is een racefiets, maar dan sneller omdat aerodynamica zo belangrijk is.

De voorkant is erg schoon. Trevor Raab

Er is nog daglicht tussen de aero-racefiets en de (minder aero-) racefiets; voldoende verschil een rijder zou de voorkeur kunnen geven aan de g besparing, traditionele looks, ook (meestal iets) stillere rit van een veel conventionelere racefiets.

Maar als je echt de snelste fiets nodig hebt , dan is het een van die nieuwe aero-racefietsen zoals deze S5. Iets anders rijden is altijd om je concurrenten een voorsprong te geven.

Voor zover die S5 in tegenstelling tot zijn belangrijkste concurrentie (de Propel, Venge en Madone), verdomme… ik weet het eigenlijk niet. Theyre allemaal echt, echt , geweldig fietsen. Ze rijden allemaal en hanteren veel van hetzelfde – dat ze evenveel behandelen, is niet zo verwonderlijk, kijk maar eens hoe lang de hoeveelheden zijn in mijn bovenstaande geometrievergelijkingstabel. Ze zijn allemaal goed genoeg en comfortabel genoeg om elk van hen als één fiets te kunnen gebruiken voor racen, training, gran fondo-ing, onverharde wegen en tootling.

Ik ben er vrij zeker van dat ze allemaal op de een of andere manier een aerodynamisch voordeel kunnen behalen ten opzichte van hun concurrentie. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat ze allemaal verdomd dicht bij elkaar staan, en effectiever in vergelijking met hun niet-aero-broeders.

Cervlo kan, meer dan enig ander merk, beweren dat ze hebben bijgedragen aan het veroveren van aero-weg hier. Het verdedigde de categorie, maakte het populair en duwde de industrie naar waar we nu zijn. De beste racefietsen zijn de snelste fietsen, en de beste racefietsen van nu zijn aero-racefietsen zoals de S5

Cervelo