Racefietsen

De Ridley Helium SL staat helemaal in het teken van België – en je favoriete straten

Kent Pell
Decoder

De
De Vlaemincks zijn de broers Roger en Erik die samen, van 1966 tot 1979, Luik-Bastenaken-Luik wonnen; Parijs-Roubaix vier keer; de Ronde van Vlaanderen; Milaan-San Remo drie keer; verschillende etappes in de Tour de France, Giro d’Italia en Vuelta a Espana; samen met acht wereldkampioenschappen veldrijden.

De
gebroeders Planckaert Willy, Eddy en Walter wonnen van 1966 tot 1990 tweemaal de Ronde van Vlaanderen, twee keer Parijs-Roubaix, Amstel-Gold, Omloop Het Volk twee en meerdere etappes in de Tour de France en Giro d’Italia .

Dirk Demol won Parijs-Roubaix in 1988. Laat ons niet eens beginnen over
Eddy Merckx . Allemaal Belgen.

Het was het spul van legendes. Verhalen van stoere kerels die doorweekt waren van de vloed in de velden die grensden aan het boerenpad waar ze in de buurt waren, en vervolgens baadden in de regen. Urenlang in de goot rijden, terwijl de spray van het stuur van een partner hen intact in het gezicht raakt terwijl ze achtervolgden, soms voor glorie, soms gewoon om te voltooien. En het waren de renners zelf, de De Vlaemincks samen met de Planckaerts, en het was Dirk Demol, en natuurlijk was het Merckx geweest. Dat was wat België betekende voor een jonge tiener die op zoek was naar inspiratie om naar buiten te gaan bij weer dat anderen binnen hield. Dat is het België dat me is gegeven in de gescheurde pagina’s van de lang vervlogen Winning en in de overmaatse, epische racevorm die toen bekend stond als VeloNews. België vandaag – als de advertentie met de “We Are Belgium”slogan die aan de muur boven mijn werkbank is geplakt, klopt – is ook rond Ridley Bikes.

De Helium SL die ik heb getest, is een replica van de machines van het Lotto-Belisol-team, zij het uitgerust met Campagnolo’s Record EPS elektronische schakeling in plaats van zijn zenit Super Record-collectie, met een compact crankstel om gemakkelijker bergopwaarts te trappen, en stevige, diepe Campagnolo Bullet-remmen die zijn beter geschikt voor permanent, lange ritten of zware trainingen dan voor profrenners. Het is geen fiets die u waarschijnlijk zomaar een winkel binnenloopt en bezoekt; je moet bereid zijn te wachten op een speciale bestelling om door te komen (weken is optimistisch, maanden is verstandig).

Een bepaald embleem herinnert u eraan dat elke Ridley “op plaveisel wordt geanalyseerd”. (Kent Pell)

Het frame, Ridley’s vlaggenschip carbon race-versie, doet geen concessies aan de huidige luchtbedriegende aero-rage. (Je kunt dat krijgen met Noah van de organisatie.) De geometrie is ook niet specifiek ontworpen voor duurrijden of om fondo’s te krijgen. De fiets geeft de voorkeur aan snelle, harde, stengelknagende kilometers. De lengte van de balhoofdbuis zal je niet in een rechtopstaande positie plaatsen. Hij is laag en, net als de hele cockpit, draait het erom jezelf binnenstebuiten te keren. De enige concessie aan ontspanning: slanke staande achtervorken die wat offroad-gebabbel vereisen.

Een tester merkte op dat er een duivelse scherpte in het weggedrag zit, een kwaliteit die ik ook ontdekte, met name toen ik de fiets opriep tijdens de verbonden bochten die naar beneden vallen tussen onze zeer populaire testwegen, Oysterdale. Ik kwam helemaal tot aan de vallei zonder de wielen een keer aan te raken – niet ongekend, maar een zeldzaamheid. De fiets ging overal waar ik hem vroeg om te gaan terwijl ik me opmaakte voor de uiteinden, en hij bleef aan het trottoir plakken, ook al was er een laagje vocht van de eerdere mist van de dag.

Een sterkere, iets zwaardere dual-pivot achterrem maakt vertragen en stoppen een geweldige ontmoeting. (Kent Pell)

De 11-speed digitale Campagnolo-schakeling presteerde perfect voor ons met deze fiets. (Kent Pell)


Alles wat u moet weten Het

beste voor zware ritten (of uitdagende rijders)

Uitgerust met Campagnolo Record EPS-elektronica die verandert

Replica van de fiets die werd gespeeld door het Lotto-Belisol-expertteam Achterrem met

dubbel draaipunt zorgt voor meer controle tegen een klein gewichtstraf

België !

Gewicht: 71kg.

Op deze fiets presteerde de EPS-schakeling feilloos – niet altijd waar in onze expertise, omdat het team soms en onverwacht zo kieskeurig kan worden als een 40-jarige Fiat. (Misschien zijn zelfs Italianen geïnspireerd door de Belgische mystiek.) Zoals altijd waren de elementen echter verleidelijk prachtig en subliem. Elk onderdeel is tot in de perfectie gepolijst, de kappen zijn gemodelleerd alsof ze alleen voor uw handen zijn. Kabels en draden worden intern geleid en verborgen. (Het frame is geschikt voor mechanische of elektronische aandrijflijnen.) In een ongebruikelijke – en, denken we, slimme keuze, heeft Ridley voor en achter remklauwen met dubbel draaipunt gemonteerd. De meeste fietsen worden geleverd met een lichtere, minder krachtige single-pivot-rem aan de achterkant – een klein compromis in remprestaties om slechts een klein beetje gewicht te besparen. Jij hebt gewonnen’t moeite hebben met het stoppen van de fiets met een single-pivot rem in de kofferbak (waar remdruk niet zo essentieel is als vooraan). Maar ik denk dat het hebben van dubbele draaipunten op beide remmen de controle iets verbetert, wat voor mij belangrijker is dan een paar gram besparen. Ik merk dat het kunnen uitoefenen van vertragende druk in hoeveelheden voor en achter de kans op slippen vermindert wanneer ik hard rem in extreme situaties of wanneer iemand tijdens een race over mijn lijn hakt.Ik merk dat het kunnen uitoefenen van vertragende druk in hoeveelheden voor en achter de kans op slippen vermindert wanneer ik hard rem in extreme situaties of wanneer iemand tijdens een race over mijn lijn hakt.Ik merk dat het kunnen uitoefenen van vertragende druk in hoeveelheden voor en achter de kans op slippen vermindert wanneer ik hard rem in extreme situaties of wanneer iemand tijdens een race over mijn lijn hakt.

De hele fiets lijkt afgesteld om je snel te laten gaan zonder de controle te verliezen in moeilijke omstandigheden – de belichaming van de legendarische, gerespecteerde Belgische fantasie. Maar de reis gaat ook over iets meer. Het Helium sprong zodra ik sprong, en het slokte de boerderijpaden op die de vallei die ik berijd verpesten, en het was alles wat ik vroeg in sprints (een sentiment Tour de France-etappewinnaar van 2014 Andre Greipel zou het ermee eens moeten zijn). Hoe meer ik echter de Helium SL analyseerde, hoe meer ik me realiseerde dat het ook best leuk was om die lange, zinloze kronkels te waarderen om erachter te komen wat er in die volgende stijging is, die dagen dat de wielen veel eerder naar huis hadden moeten worden gedraaid, want het bureau of het avondeten stinkt, maar je weet dat er iets magisch op de weg ligt – een heel ander soort fantasie, een die misschien volwassener is maar niet minder de moeite waard is.

Ga je gang, verander van gedachten – het raamwerk wordt verzonden voor zowel mechanische als digitale wijzigingssystemen. (Kent Pell)