Noem het groot, noem het gespierd, noem het gewoon geen enduro.

Op papier lijkt de nieuwe SB165 van Yeti een enduro-racefiets te zijn. Hij heeft een grote veerweg – 165 mm met een vork van 180 mm – en een lange, lage en hulpeloze geometrie (de eigen balhoofdhoek van 63,5 graden is ongeveer hetzelfde als die van een Santa Cruz V10 downhill-racefiets). De SB165 vervangt in feite de SB6 in de lijn van Yeti, een fiets waarop uitgebreid werd geracet door Yeti’s beroemde enduro-racer Richie Rude, en veel van de visie die de lancering van de SB165 vergezelde, is voorzien van Rude.

Volgens de president van Yeti, Chris Conroy, is de SB165 echter geen enduro-racefiets; het is iets anders.

Yeti verdeelt zijn fietsen in twee categorieën: racen en rippen. Racefietsen zijn voor fietsers die tussen twee dingen de snelste weg willen kiezen. In de huidige line-up van Yeti zijn de racefietsen de SB1oo, en ook de SB150. De ripfietsen van Yeti zijn gemaakt voor rijders die liever wat levendiger de berg afgaan. De SB130 is een traanfiets, net als uw nieuwe SB165.

“De SB165 is ontworpen om het ruigste, steilste terrein aan te kunnen, dat misschien niet binnen de tape valt”, legt Controy uit, eraan toevoegend dat hij is ontworpen om de leukste weg de berg af te nemen, wat niet altijd precies de snelste manier is omlaag. Maar Conroy liet doorschemeren dat de SB165 de raceverplichting zou kunnen zien als het terrein daarom vraagt.

Race-specifieke remmen

SRAM’s DH-spec Code-remmen bieden je een geweldige controller en zijn bestand tegen vervagen.

Misschien te licht?

We zijn dol op Maxxis-banden, maar de EXO + -behuizingen zijn te licht voor de capaciteiten van deze fiets.

Ketenbeveiliging

De SB165 wordt geleverd met een OneUp-feestgids voor extra veiligheid op ruig terrein.

Het hart

De SB165 is voorzien van Yeti’s aangekondigde Switch Infinity-systeem.

Alle Clickers

De SB165 wordt geleverd met een Fox X2 schok met 4-voudig instelbare demping.

Wat Is Er Nieuw

Geestelijk gezien is de SB165 de opvolger van de Yetis SB6 enduro-fiets, die in 2014 begon en de vroegste fiets in de Yetis-lijn was.

Maar de SB165 is zoveel groter, meer, slapper in vergelijking met de SB6, het is een heel ander wezen. Het enige wat ze gemeen hebben, zijn de wielafmetingen van 27,5 inch.

De 165 deelt het profiel dat Yeti onthulde in de SB100, en is sindsdien opgenomen in elke versie behalve de SB5 (er is een hint wanneer je je afvraagt wat het aanstaande nieuwe Yeti-model zou kunnen zijn). De buizen zijn buigzamer en scherper dan de vorige versies van Yetis, en er is ruimte voor een waterfles in de primaire driehoek. De SB165 heeft meer veerweg (165 mm natuurlijk) en wordt geleverd met een vork van 180 mm (de SB6 had een veerweg van 157 mm met een vork van 170 mm).

Bereik sprongen aanzienlijk (bereik maat medium SB165, 460,1 mm; afmetingen matig SB6, 420,4 mm), de balhoofdhoek van 419 cm is 63,5 (met een 37,5 mm offset-vork) en de zithoek is 77 graden (SB6, 65,1 en 73,1 graden). De SB419 cms liggende achtervorken zijn 433 mm (SB6, 442 mm), en hoewel de SB165 meer veerweg heeft aan beide uiteinden, is de laagste beugel lager in vergelijking met SB15 cm (344,9 vs. 348 mm).

Die geometrienummers duwen de SB165 naar de meer progressieve afwerking van zijn competitieve groep. Het is niet alleen langer/slapper/lager/steiler dan wat er is (zie matrix), maar het is meer dan de meeste. Voorlopig in ieder geval.

De manier waarop de SB419 cms-geometrie contrasteert met identieke fietsen..

De SB165 maakt gebruik van de goed aangeschreven Switch Infinity-ophanging van Yetis, zoals de line-up van de overige merken. Maar terwijl alle andere Yeti’s zijn geoptimaliseerd voor luchtschokken, heeft deze fiets een zeer progressieve – 27,5 procent – voor spiraalveren geoptimaliseerde melodie. Het is de meest progressieve schoksnelheid van alle Yeti’s.

“Ontwikkeling van 27,5% duidt op de procentuele verandering van de hefboomsnelheid van de uitgebreide toestand naar de gecomprimeerde toestand”, vertelde Peter Zawistowski, technisch directeur van Yeti, aan Bicycling. Als voorbeeld zijn hier de ontwikkelingssnelheden van de andere Yeti-modellen SB100, 10 procent; SB130, 12 procent; SB150, 15 procent. Deze fietsen hebben een lagere ontwikkelingssnelheid omdat ze zijn ontworpen voor een luchtschok.

Alle complete SB165’s en brillen bevatten een schokdemper met spiraalveer – een Fox DHX2 of Vanilla. Het frame werkt met een paar luchtschokken – met grote lineaire veren zoals de Fox Float X2-voor rijders die wat gewicht willen besparen of de grotere verstelbaarheid van een luchtveer willen.

De SB165 is geoptimaliseerd voor een spiraalveerschok. Trevor Raab

Yeti levert het SB165 frame alleen in carbon, en in 2 kwaliteiten: de lichtere en duurdere Turq collectie, en ook de goedkopere maar zwaardere (ongeveer 200 gram) Carbon serie. De stijfheid is hetzelfde voor beide frames, en beide SB165-frames zijn getest en voldoen aan de Yetis DH-duurzaamheidsbenchmark, die strenger en straffer kan zijn dan de standaard die het gebruikt voor zijn straatfietsen.

De SB165-familie

Yeti verkoopt de SB165 alleen als raamwerk (Turq plat met Fox Factory DHX2-schok) want dat is een van de duurste mountainbikeframes ter wereld.

Er zijn vijf volledige builds beschikbaar. Alle fietsen hebben Fox-ophanging en dropper-paal, 1×12-aandrijflijnen, DT-Swiss-wielen, Maxxis Minion DHF / DHR II-banden, OneUp bash-handleiding en WTB-zadel.

Complete fietsen beginnen met een SB165 C1 () en C2 () die het lagere (zwaardere) carbonframe gebruiken.

Er zijn drie builds die gebruik maken van de duurdere Turq-niveauframes, geprijsd op (het hier geanalyseerde model), en ook is de T1 () de enige fiets met Shimano-aandrijflijn en remmen; het krijgt de nieuwe XT-groep. Er worden twee updates aangeboden: een SRAM AXS draadloze derailleur en shifter (alleen voor SRAM-uitgeruste modellen), en een DT-Swiss wielset met carbon velgen. De prijs van de upgrade is voor elk fietsmodel anders.

Rit Impressies

De SB165 is ontworpen voor en samen met professionele atleten zoals Richie Rude, de beroemde enduro-racer van Yetis. Dus we dachten dat een paar deskundige feedback intrigerend zou zijn, dus lieten we de SB165 vallen met behulp van een regionale deskundige enduro-racer om zijn kijk op de fiets te ontvangen.

De SB165 is gemaakt om te verzenden. Trevor Raab

De achterkant van de fiets was behoorlijk ontvankelijk voor mijn eisen,” zei hij, inclusief: De lange reis vooraan gaf me intense zekerheid in krappe steile bochten; alleen een lichte buiging van de heupen was alles wat nodig was voor de resultaten die ik wilde. In vlakke bochten met hoge snelheid behield de achterschokbreker grip die elke keer een glimlach op mijn gezicht achterliet. Ik moest echt mijn achterbandenspanning met 2 psi verhogen, anders zou ik de banden van de velg rollen. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat de standaardbanden misschien geen downhill-behuizing hebben.

Onze Racer X verklaarde dat hij voor honderd procent een fiets met downhill-behuizing op de SB165 zou plaatsen. De banden die Yeti heeft gekozen vanwege zijn standaarduitrusting, zijn milder en rollen sneller dan de gebruikelijke DH-karkasband en zijn daarom waarschijnlijk duurzaam genoeg als je van plan bent de SB165 voor een racefiets te gebruiken. Maar als je competitief en snel bent en van plan bent om in het park te rijden of enduro te racen, dan heb je stevigere banden nodig.

De SB165 is een echt slappe en zeer grote op zwaartekracht gerichte fiets. Het is dus niet zo verwonderlijk dat het worstelt met technisch klimmen. De voorkant was overal in het gebied. Het was alsof je je hond naar het verkeer zag rennen. Stabiliteit was bijna binnen handbereik, maar je had het gevoel alsof de hond elk moment van de stoeprand kon stappen, zei Racer X.

De SB165 heeft snelheid nodig om tot leven te komen. Trevor RaabEn het zijn niet alleen hellingen die een uitdaging zijn. De SB165 vereist snelheid om te werken; elke keer dat de snelheid daalt, begint het dronken en onnauwkeurig aan te voelen. Vlak, langzaam, 90 graden bochten voorkant van de fiets zou graag van je weglopen. Ze moeten van tevoren worden geanticipeerd, anders kom je dichter bij de grens van het pad dan zou je het leuk vinden.

Toch prees onze Racer X de efficiëntie van de SB419 cms-ophanging tijdens het klimmen. De schok is behoorlijk actief bergopwaarts met heel weinig pedaalbobbel, zeker een aangename verrassing. In steile rechte ruige beklimmingen steeg de fiets verbazingwekkend goed.

De SB165 in zijn geheel beschouwend, verklaarde Racer X dat het een fiets is die verrassend efficiënt is en uitzonderlijk goed contrasteert, maar de manier waarop de rijder die afdalingen betreedt, is de beslissende factor. Rijders die meestal pendelen, of zelfs toegang hebben tot uw lift, of dubbele sporen of wegen naar de afdalingen rijden, zouden het beste publiek voor deze fiets zijn. Maar als je bent gemaakt om strakke, langzame en technische paden te schalen om deze afdalingen te bereiken, wordt dit te veel fiets, zei hij.

Lengte: Carbon, 165 mm veerweg
Vork:
Fox Factory 36 Grip 2, 180 mm veerweg
Aandrijving:
SRAM X01 Eagle
Wielen:
DT-Swiss EX1700, aluminium velgen
Crank:
SRAM X1 Dub, 170 mm kettingblad
:
30t
Remmen en rotors:
SRAM Code RSC, 200 mm remschijven
Banden:
Maxxis Minion DHF EXO+ 2,5 inch. (voor), DHR II EXO+ 2,3 inch (achterkant)
Bandenspeling:
2,6 inch
Stuur:
Yeti Carbon 35, 800 mm
Dropper:
Fox Transport, S: 125 mm, M: 150 mm, L-XL: 175 mm

SB165 T2