De gloednieuwe groepset is functioneel als Red eTap AXS, maar iets zwaarder en goedkoper.

SRAM

De afhaalmaaltijd: de nieuwste Force eTap AXS-groepset biedt u alle functies van deze Red eTap AXS-klasse, en minder ingewikkelde fabricageprocedures verlagen de prijs.

  • Het lef van Red eTap AXS blijft, maar vandaag kun je ze echt beheren
  • SRAM’s app-gebaseerde AXS-systeem stelt u in staat om uw verandering van uw telefoon aan te passen
  • De nieuwe groepset is nu beschikbaar voor aankoop en zal verschijnen op nieuwe fietsen

Gewicht: 1.983 gram tot 2.912 g

Het is hier: SRAM’s Force eTap AXS 12-speed elektronische aandrijflijn komt vandaag op de markt. Force vertegenwoordigt een zuiniger en zwaarder alternatief voor de Red eTap AXS-aandrijflijn van het bedrijf, die in februari werd gepubliceerd. Volledige groepen kosten tussen voor de 2x aandrijflijn met hydraulische schijfremmen, en voor de 1x setup met velgremmen. Op basis van de variant wegen Force-groepsets ongeveer 200 tot 300 g meer dan Red. Materialen en fabricagetechnieken maken het verschil, maar SRAM droeg precies hetzelfde als de Red AXS-elektronica naar Force. Het bedrijf zegt dat het gevoel op de weg bijna identiek is; mooi beoordelen dat nadat we de nieuwe aandrijflijn hebben gereden. Voorlopig zijn de groepssets te koop. Dankzij deze lagere kosten, stelt SRAM dat we veel Force eTap AXS-uitgeruste fietsen mogen verwachten van merken als Cannondale,Giant, Specialized, Trek en meer.

De ergonomie van deze schakelhendels en de mechanica van deze remklauwen zijn overgenomen van SRAM Red eTap AXS. SRAM

Wat Scheidt Kracht Van Rood?

Samen met Red heeft SRAM weinig kosten bespaard om het lichtste groepsetpotentieel te bereiken, daarom is Force een praktijk in het gebruik van dezelfde technologie en wat het goedkoper maakt. De cassette is van staal en aan elkaar gelijmd in plaats van Red’s exotische holle en breed machinaal bewerkte constructie. In vergelijking met de arbeidsintensieve holle aluminium crankarm op Red, is de Force-crankarm een aluminium ruggengraat gewikkeld in koolstofdioxide. De Flattop-ketting heeft sterke haken, in vergelijking met de holle pinnen van Reds. Het kettingblad is gestempeld in plaats van gefreesd, de spil is niet zo hard bewerkt om gewicht te besparen, en hoewel de hydraulische schijfremmen automatisch ongewijzigd blijven, is de remklauw vervaardigd uit 2 stukken materiaal in plaats van één.

De Force-tape wordt aan elkaar vastgemaakt in plaats van gefreesd om geld te besparen. SRAM Buiten machinale bewerking is er geen 50x37t kettingbladmix voor Force (omdat World Tour-rijders die de voorkeur geven aan de versnelling waarschijnlijk toch rood zullen rijden, zegt het bedrijf). En terwijl de Quarq-vermogensmeter op rood is opgenomen in het eenzijdige kettingblad, bevindt de Force Quarq-elektriciteitsmeter zich in de spin en zijn de ringen afzonderlijk vervangbaar. Net als Red kun je ervoor kiezen om ook geen vermogensmeter te hebben (hij voegt 100 gram toe). kloof zal verwaarloosbaar zijn.
De Quarq DZero spider-gebaseerde vermogensmeter wordt in het kettingblad geschroefd. SRAM

Wat Force ETap AXS U Nog Meer Biedt?

Wat Force eTap AXS u nog meer biedt

Zoals de naam al aangeeft, bevatten Force eTap-groepensets SRAM’s AXS (toegankelijkheid) componentintegratiesysteem. Via de SRAM AXS-app kunnen rijders de smaak van het schakelen corrigeren, firmware bijwerken, onderhoudsherinneringen krijgen en de batterijstatus controleren (ook aangegeven door lampjes op de derailleurs). AXS-compatibiliteit kan u ook helpen bij het mixen en matchen van componenten met SRAM Red- en Eagle-aandrijflijnen.

SRAM’s X-Range gearing is ontworpen om de tanden met sprongen tijdens het schakelen te minimaliseren. De kettingbladen 48/35 en 46/33 hebben sprongen van 13 tanden; SRAM beweert dat ze soepeler zullen schakelen dan een grotere sprong. Na die logica beginnen al die tape-opties met een tandwiel met 10 tanden: de cassettes 10-26 en 10-28, samen met respectievelijke 260 en 280 procent bereiken, hebben zeven sprongen van één tand. De 10-33 cassette (voor 330 procent array) bevat vijf sprongen met één tand. Elke tape-optie maakt gebruik van SRAM’s XDR-automobilistenlichaam; veel hubfabrikanten bieden XDR-compatibele hubs. En de achterderailleur gebruikt de Orbit-vloeistofdemper, oorspronkelijk uitgebracht op Red AXS, om het stuiteren van de ketting te verminderen.

Een vloeistofdemper in de achterderailleur dempt het stuiteren van de ketting over grote hobbels. SRAM

De hydraulische schijfoptie voert SRAM’s HRD-schakelremsysteem uit, waarmee rijders hun favoriete vingerpositie kunnen plaatsen om de remmen in te schakelen. U krijgt ook SRAM’s CenterLine XR-rotoren, die afgeronde randen hebben voor UCI-conformiteit. De mechanische velgremoptie maakt gebruik van een bijgewerkte dual-pivot-lay-out die plaats biedt aan ongeveer 28 mm banden, en beide remsets hebben een bereikaanpassing. De BlipBox vervangt de dropbar-schakelhendels voor tijdrijders, triatleten en iedereen die met een platte bar wil rennen. Het is klein genoeg om op te nemen in een voorplaatkap van een stuurpen (of een voerbak of frame), en het spreekt de rest van uw AXS-systeem aan.

Net als Red neemt Force SRAM’s Dub-krukas normaal over. Er is een aluminium as van 28,99 mm; SRAM beweert dat het de lichtheid en stijfheid optimaliseert en tegelijkertijd de levensduur van de lagers verlengt, in vergelijking met een BB30-as.

Compatibele bodemmontages omvatten BB30, BSA, PF30, BBRight, PF30A, 386 en PF86.5.

SRAM Force ETap AXS Vs Shimano Ultegra Di2

Vergelijkingen zijn onvermijdelijk, dus hier zijn ze. Tot op heden was Shimanos Ultegra Di2-groep het enige semi-redelijk geprijsde alternatief voor digitaal schakelen, aangezien het Dura Ace-platform van het bedrijf ongeveer net zo duur is als SRAM’s Red eTap AXS. Belangrijke verschillen zijn onder meer Force eTap AXS 1x-compatibiliteit, wat geen optie is op Ultegra Di2, en Forces app-gebaseerde schakelaanpassing.

Dan Roe

Ultegra Di2 is goedkoper dan Force: De R8000 Shimano groepset prijzen met hydraulische remmen en ook velgremmen. De 2x Force Disc-groep is en de 2x velgrem-alternatief is. En Ultegra weegt ook minder: de met schijf uitgeruste groep is bijna 400 gram lichter dan Force en de velgremoptie is 253 gram lichter. Hier is een gedetailleerd overzicht van andere Force-opties.

SRAM SRAM

Dan is een voormalige Divisie 1-hardloper. Hij groeide op met fixies en mountainbikes en bespreekt tegenwoordig alles, van prestatiegerichte hardloopschoenen tot straat- en crossfietsen, tot de meest recente technologie voor hardlopers en fietsers bij Bicycling and Runners World.