Rockshox

Bouw het en ze zullen komen. Het lijkt erop dat Trek precies dat heeft gedaan met behulp van de Boost 148-standaard voor achternaaf die wordt gebruikt op de Remedy 29er-lijn van dit jaar. SRAM heeft zojuist een ondersteunende lijn van Boost-componenten gelanceerd. SRAM eindigde echter niet met een Boost 148-achternaaf – de lijn omvat ook Boost Roam 40-wielen, een passende Boost-compatibele crank, bredere Boost 110-voornaven en nieuwe bredere RockShox-vorkmodellen die bij deze puls passen en 27.5+ banden zo breed als 8cm.

Boost-naven bieden grotere afstanden voor meer stijfheid. SRAM

Boost 148 is in wezen een toename van 6 mm in de breedte van de achternaaf en de spaakverstevigingshoek. In overeenstemming met Trek en SRAM verhoogt deze ogenschijnlijk bescheiden verandering de laterale stijfheid van het wiel van 74 cm voldoende om het in stijfheidsniveaus te brengen die erg lijken op die van een kleiner wiel van 70 cm. Deze toename in breedte vereist ook dat het kettingblad – een enkel kettingblad in het geval van SRAM’s 1X11 aandrijflijn – 3 mm buitenboord wordt verplaatst om de serielijn binnen de specificaties te houden. Die serielijnoverdracht stelt frame-ingenieurs in staat om het achterwiel strakker in te drukken en ruimte te maken voor dikkere banden, bijvoorbeeld 27.5+. Deze beweging van 3 mm wordt bereikt in de spin van de kettingbladen en heeft daarom geen invloed op de Q-factor. Naast het leveren van een Boost 148 X0-achterpuls, een goedkopere MTH-700-serie achternaaf en een Roam 40-wiel,SRAM kan ook Boost XX1 en X1-1400 cranks aanbieden om samen te vallen.

Ongeacht de bredere achternaaf, is de Q-factor van de fiets onaangetast. SRAMSRAM stopt echter niet aan de achterkant van de fiets. Het bedrijf ontwikkelde ook een gloednieuwe Boost 110-frontpuls en combineerde deze met nieuwe Boost RockShox-vorken. De Boost-naaf verplaatst de spaakflenzen naar buiten 5 mm aan elke kant om een grotere laterale stijfheid te krijgen, net als de Boost 148-achternaaf. RockShox ontwikkelde ook een gloednieuwe pulseindkap met een groter oppervlak genaamd Torque Cap. Alle RockShox Boost 110-vorken zijn harmonieus met Torque Cap. Deze eindkap kan voorkomen dat deze naven samen met andere 110 mm brede vorken zoals het nieuw gelanceerde Fox 34 27.5+-model worden gebruikt, maar dit valt nog te bezien. En in tegenstelling tot dat Fox 27.5+-model, zijn RockShox Boost-compatibele vorken gepromoot als een bredere, stijvere optie voor mountainbikebanden van normale grootte. De RockShox SID,Reba- en Pike-vorken worden aangeboden met afmetingen van 74 cm, wat ook overeenkomt met een scooter van 27,5+ zo breed als 8 cm. Het bedrijf zal de Pike ook aanbieden in 27.5 Boost (niet plus). SRAM zal Boost 110-voornaven aanbieden die samenvallen met zijn eigen X0-, MTH-700- en Roam 40-achteropties.
De Torque Cap biedt een groter oppervlak. Rock Shox

Sommige SRAM’s Boost-componenten zijn vandaag beschikbaar, maar de meeste komen in mei op de markt. RockShoxs Boost-compatibele vorken zullen tegen juni in de winkels liggen, met uitzondering van de Pike-versies, die de vage komende zomerdatum hebben. Aangezien er op dit moment slechts één theoretisch compatibele fiets is, de Trek Remedy 29, rijst de vraag: waar zijn de fietsen? Met de combinatie van het nieuws, de nieuw uitgebrachte Fox 27.5+ vork en WTBs 27.5+ product, lijkt het erop dat ze om de hoek zijn. Trek is het enige merk dat momenteel de conventionele Boost 148-achternaaf gebruikt, maar de technologie is niet gepatenteerd en staat open voor gebruik door het hele bedrijf. Dus elk merk kan profiteren van die stijvere en bredere 27.5+ vriendelijke Boost-technologie. Gezien de voordelen verwacht ik dat velen dat zullen doen.