Is De Specialized Venge ViAS De Snelste Racefiets Ter Wereld?

Specialized zegt dat de gloednieuwe S-Works Venge en zijn accessoires binnen 40 km meer dan vijf minuten kunnen besparen. Dat is een enorme claim. En het bedrijf zou het gewoon kunnen houden.

Jager Freeman

Highway 9 in de stad Boulder Creek naar Ben Lomond, Californië, is een kronkelende tweebaansweg met de lokale bevolking die snel door de bochten rijdt, niet al te blij om fietsers op de weg te zien verschijnen. De straat is bezaaid met scheuren en rimpelingen, maar ik waag een blik op de Garmin in mijn stuur en zie dat we met een constante snelheid van 60 km/u rijden.

Een paar geïrriteerde chauffeurs zoemen terwijl ze rijden, maar ik ben geabsorbeerd door hoe moeiteloos dit allemaal aanvoelt, alsof we niet echt zo snel gaan. De twee mensen wisselen van bocht tot we achter een camper komen die met iets meer dan 48 km/u deinend voortbeweegt. Hoewel we nog steeds bergafwaarts razen, ingeklemd tussen een camper en een rij ongeduldige auto’s, is de rit bijna rustgevend.

Dat is een nieuw gevoel voor mij als het gaat om de Specialized Venge, een model waarmee ik veel ervaring heb. De snelheid is geen verrassing – hij is altijd snel geweest – maar met deze nieuwe editie lijkt er altijd maar een beetje meer van te zijn dan ik gewend ben van deze fiets.

Gespecialiseerde S-Works Venge ViAS kan u vijf minuten besparen op een tijdrit van 40 km. Hunter Freeman

We rijden door de stad door rood en wachten op de linkerrijstrook. Twee auto’s stoppen naast ons en we worden getrakteerd op iets zeldzaams op deze weg. In plaats van ons uit te schelden, juichen beide automobilisten hoe hard we gaan en prijzen ze ons tempo en onze wegligging. Als we wegrijden, lachen we. Gespecialiseerde beweert dat deze nieuwe Venge, wanneer hij wordt gebruikt met de volledige uitrusting die samen met hem is ontwikkeld, meer dan vijf minuten kan besparen op een tijdrit van 40 km. Dat is moeilijk te kwantificeren. Maar je normale chauffeur op straat kan zien dat deze fiets sneller gaat dan velen.

Veel organisaties modelleren hun fietsen voor maximaal aerodynamisch voordeel. Specialized, dat zijn eigen onderdelen, wielen, wielen en accessoires zoals kleding en helmen genereert, streefde echter naar aerodynamische winst die verder ging dan alleen het raamwerk.

Het hele project begon met de wielen. Drie jaar geleden wilde het bedrijf zijn eigen Roval CLX 60 mm carbon wiel upgraden. De velgen vergrootten tot een binnendiameter van 21 mm en om het einde een beetje meer te bedriegen, vooral in combinatie met de S-Works Turbo-band, groeide het profiel tot 64 mm. De naven werden verkleind om de aerodynamica bij zijwind te verbeteren. Rond dezelfde tijd voltooide het bedrijf de bouw van zijn eigen windtunnel en begon het te werken aan de tweede variant van het Venge, het Venge Integrated Aero System of ViAS. Om zoveel mogelijk aerodynamisch voordeel te behalen, besloten de ingenieurs om de wielen en het frame samen te maken.

Elk van de aerodynamische buisvormen en vleugelprofielen die je zou verwachten in het nieuwe frame, en kleine details, zoals het huisvesten van alle stops voor kabels en draden in de stuurpen, richten op meer marginale winsten. Maar het is de uitvoering van bepaalde kenmerken die deze fiets onderscheidt.

De wielen zijn daar een goed voorbeeld van. Geïntegreerde remmen op aeroframes, meestal van de “V” -variëteit, missen vaak elektriciteit, modulatie of zelfs beide. Gespecialiseerd hoofdingenieur Chris D’Alusio stelt dat zijn team niet alleen de remmen heeft ontworpen voor minimale weerstand, maar ook de modulatie en elektriciteit van Shimano’s uitstekende Dura-Ace 9000-stoppers heeft gebenchmarkt. Mijn tijd op de fiets bewees me dat ze erin zijn geslaagd.

De ongebruikelijke positionering van de achterrem halverwege de zitbuis vermindert niet alleen de weerstand, maar ziet bovendien de kleinste hoeveelheid van deze wielflexie die kan leiden tot velgrubbers bij zware pogingen zoals sprinten en klimmen. De buis biedt plaats aan de tracking-remklauwen van een UCI-legale, geïntegreerde voorrem die zich achter de vork verbergt en ongeveer vijf centimeter naar achteren werkt om extra aerodynamisch voordeel te krijgen. Jager Freeman

Specialized heeft het frame ook geconstrueerd met een opmerkelijke aandacht voor de voorkeur en pasvorm van de rijder. Ingenieurs hebben vastgesteld dat een negatieve stuurpen van 17 graden in combinatie met een vleugelvormig stuur het meest aerodynamisch was. De traditionele stijl, zij het ook aero-spacers onder de stuurpen, passen zich aan voor een val van zadel naar stuur, maar Specialized heeft ook twee verschillende sturen – een stijging van 25 mm en een standaard plat profiel – zodat je altijd een negatieve 17 graden kunt gebruiken stuurpen met de minste afstandhouders. De stuurbuis is getrimd om te passen. De aerodynamische zadelpen is verkrijgbaar in drie offsets.

Toen verscheen Specialized voorbij de motor. Het gloednieuwe Evade skinsuit op professioneel niveau heeft een nieuwe en gepatenteerde constructie uit één stuk van het hele voorpaneel van de wedstrijd en de mouwen.

Er is ook een gloednieuwe versie van de S-Works-schoen, de Sub6 met veters. Zeggen dat complete overschoenen de neiging hebben om samen te klonteren en de luchtstroom in de achterkant van de voet te onderbreken, dus het bedrijf maakte wat het de WarpSleeve noemt, die zich om het midden van de schoen wikkelt. Door de veters te bedekken, wordt het gladste gezicht op de wind geïntroduceerd in de meeste delen van de pedaalslag.

De gloednieuwe S-Works Turbo-band, een open draad met snelrollende karkassen, bespaart 35 minuten ten opzichte van vergelijkbare banden die alleen zijn gebaseerd op rolweerstand. De Venge krijgt een voorkant van 24 mm (om minder frontaal te poseren) plus een achterkant van 26 millimeter voor meer comfort.

Zet een Specialized Evade aero-helm vast, en samen met alle nieuwe fietsen, zegt Specialized, krijg je een baanbrekend voordeel van vijf minuten over 40 km vergeleken met een rijder met een trui en korte broek, op een conventionele racefiets zoals de Trek Emonda of Cannondale SuperSix EVO.

De weg uit Los Gatos daalt en klimt en komt uit als hij de stad uitrijdt, langs het stuwmeer met zijn aan droogte blootgestelde oevers, en boven gebarsten macadam totdat hij verdwijnt in de sequoia- en eucalyptusbossen die ons voor het grootste deel van de tijd zullen kleuren. de klim over Highway 17. Tijdens de huidige groepsrit vergeet ik even dat ik op een aero-racefiets zit. De rit mist het harde gevoel van bijna elke andere fiets die ik in deze categorie heb gereden, waar het mogelijk is om elke kiezelsteen en rimpeling in de weg te voelen. De nieuwe Venge blijft stijver dan de Tarmac en mist het soepele vermogen van die fiets om gebabbel te verminderen, maar de angel is gedempt, of ik nu de kracht neerleg of naar de voorkant van het pakket rijd.

En dit is slechts een andere manier waarop de Venge een enorme sprong voorwaarts vertegenwoordigt in de categorie aero-straat. Het biedt een rijkwaliteit die maar weinig van zijn soortgenoten kunnen. Het frame kan meegeven en buigen om me van de weg te beschermen, terwijl het uiteinde zo efficiënt wordt gesneden dat zelfs het ongetrainde oog kan zien: deze fiets is snel. Het is misschien wel de snelste racefiets ter wereld.