Een moedige frisse Bosch-motor en een laag zwaartepunt zorgen ervoor dat de Vektron een ritje maakt.

Trevor Raab
Gewicht: 220 kg. (beweerd)

Gebruik: woon-werkverkeer, boodschappen halen, vrachtvervoer

Levensduur batterij: tot 80 mijl (in Eco-modus)

De juiste fiets voor: Dagelijks woon-werkverkeer en boodschappen doen en uw kind meenemen voor de rit.

De Tern Vektron S10 verbetert het originele, compacte opvouwbare ontwerp met veel meer kracht en een groter rek. De Bosch Active Plus-motor levert 25 procent meer koppel om u te helpen heuvels te bedwingen op de fiets van bijna 23 kg, en de Shimano Deore-aandrijflijn met 10 versnellingen biedt u keuzes wanneer u meer van hun gewicht in de Eco-modus duwt.

Tern gebruikt 51 cm wielen om het gewicht lager in de grond te plaatsen en te voorkomen dat de fiets topzwaar wordt tijdens het vervoeren van lading op de geïntegreerde bagagedrager, die nu lager en langer is dankzij een diagonaal gemonteerde batterij. Het is een fiets die zijn gewicht goed verhult en kan worden opgevouwen om op zijn achterkant te staan voor een mobiel pakket dat overal mee naartoe gaat.

Door gebruik te maken van 51 cm wielen kan Tern fietsen stylen die vracht tot op de grond vervoert. Trevor Raab

Snel opvouwbaar en ook een laaghangend ontwerp

Terns OCL+ raamscharnier levert op bij de Vektron S10; het maakt gebruik van een hoog scharnier om buiging in het gewricht te verminderen, samen met een automatisch vergrendelingssysteem om ervoor te zorgen dat het scharnier niet opengaat tijdens het rijden. Er is nog een scharnier in de buurt van de top van de stuurbuis om de lange loop en het stuur naar beneden te vouwen, en de opgevouwen fiets staat op de bagagedrager om het gebruik van de vloerruimte te minimaliseren. De batterij is momenteel diagonaal gemonteerd om een langer rek mogelijk te maken dat lager op het frame zit. Het nieuwe rek heeft acht bevestigingspunten voor bagage- en kinderzitjes, en een flexibele stuurpen stelt rijders in staat om de hoogte en het bereik van het stuur aan te passen.

De raamscharnieren van de Vektron S25 cms klikken automatisch vast zodra ze gesloten zijn. Trevor Raab

Meer onderdompeling en een 10-speed aandrijflijn

De Bosch Active Plus-motor is het middelpunt van de S25 cms-aandrijflijn; hij levert 50 Nm koppel in Turbo-modus, in vergelijking met de vorige S25 cms Bosch Active-motor die 40 Nm creëerde. De pedaalhulp bereikt een topsnelheid van 32 km/u, en op basis van Tern-maker Josh Hon genereert de Lively Plus minder wrijving bij het uitrollen. Een 10-speed Shimano Deore Shadow+ verschuift de 11-36t cassette, en het enige kettingblad vooraan heeft 52 tanden. Magura MT4 hydraulische schijven brengen de stevige Schwalbe Big Apple-banden tot stilstand. Er is ook een Valo Direct-lamp met 150 lumen wegverlichting ingebouwd in de stuurpen. Een volledige lijst met compatibele tassen en manden is te vinden op de site van Terns.

Een cassette van 11-36t helpt de Vektron woestijnen te overwinnen zonder de Eco-modus te verlaten.

Trevor Raab

Wendbaarheid ontmoet krachtig trappen

De Vektron S10 is gemaakt voor rijders tussen 1,2 m-10 en 1,8 m-5, en de installatie is snel dankzij de tweedelige zadelstang met snelspanklemmen en een verstelbare stuurpen. Het uitvouwen van de fiets kost twee klikken van de klemmen aan de bovenbuis en balhoofdbuis. Als je eenmaal rijdt, zul je de gezamenlijke poging van Terns om het gewicht laag te houden bespeuren: met zijn steile balhoofdhoek en 51 cm banden, grijpt de S10 als een bromfiets. Hij is wendbaar bij lage snelheden en eenvoudig te keren binnen een enkele rijstrook bij hogere snelheden (buiten de beperkingen van de trapondersteuning) die de S10 onstabiel kan voelen bij het eerste insturen, dus leun de fiets met je heupen en vertraag het stuur input geeft de meest stabiele bochten. Tijdens het rijden is er echter geen duidelijke buiging van de vouwpunten van het frame, dus een pluim voor de strakke klemmen.

Dit materiaal wordt geïmporteerd vanuit embed-name. U kunt mogelijk exact dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun website.

De Eco-modus van de motor werkt goed voor inspanningen op vlakke grond, maar de instelling laat het gewicht van de fiets zien, wat een kleine toename oplevert die gelijk is aan slechts 40 procent van uw trapinspanning. Op Tour-manier, met een boost die bij je inspanning past, balanceert de elektriciteit van de S10 het gewicht, zodat het rijden lijkt op een hybride fiets uit het middensegment. De Sport-modus zorgt voor 180 procent van je inspanning, genoeg om steile heuvels met een klein zweet uit de rijder te bedwingen. De turbomodus verhoogt tot 270% van deze elektriciteit die je naar de cranks stuurt en voelt snel aan op bijna elk terrein, hoewel er een lichte terugslaggevoel is zodra de motor de 20 mph-limiet bereikt en de motorondersteuning uitvalt.

Tern claimt een selectie van 80 mijl, maar verwacht minder dan dat als je regelmatig sport- en turbomanieren gebruikt. We gebruikten ongeveer 25 procent van de batterijduur tijdens een rit van 12 mijl met 1.182,9 m hoogtewinst, afwisselend tussen de drie beste modi. Plattere routes zullen de levensduur van de batterij verlengen.

Dikke Schwalbe Big Apple-banden strijken oneffenheden en grip glad. Trevor Raab De brede Big Apple-banden zorgen voor een lichte impact op de ophanging (we hebben ze in 35 psi uitgevoerd), en hun sluiting is duidelijk als je op de Magura-schijven leunt, die heel sterk en gemakkelijk kunnen zijn als je je remhendels harder trekt. Het gel-gedempte Porter+ zadel is zacht zonder overdreven squishy, samen met de Ergon GP10 grepen zijn comfortabel, zij het dun om bredere handpalmen te krijgen. We kregen geen kans om vracht te vervoeren op de verbeterde bagagedrager, maar als een fiets voor woon-werkverkeer en dagelijks gebruik, de nieuwste Tern Vektron S10 is gebruiksvriendelijk en heeft veel rits.