Rockshox RS-1

Een lichtgewicht omgekeerde vork gemaakt voor cross-country racen – en meer

De Rockshox RS-1 is gemaakt voor XC-races, maar kan ook op trailbikes worden gebruikt. (Margus Riga/Adriaan Marcoux)

Na weken van het lekken van afbeeldingen en videoclips van zijn nieuwe vork, introduceert Rockshox nu zijn nieuwe RS-1 crosscountry-vork. De naam RS-1 zou bekend moeten voorkomen: het is de vork die Rockshox op de kaart heeft gezet en de ophangingsrevolutie in 1988 heeft gelanceerd. Het meest intrigerende element van deze nieuwe RS-1 is zijn eigen omgekeerde lay-out, waarin de vorkpoten met elkaar verbonden zijn. in de vooras en schuif omhoog in de vorkpoten in plaats van andersom. Omgekeerde vorken zijn geprobeerd door Halson, Mountain Cycle, Maverick, Manitou, Marzocchi, samen met anderen, maar niet één behalve misschien in vergelijking met de onlangs uitgebrachte, beperkte productie X-Fusion Revel, hebben veel commercieel succes behaald.

Desalniettemin zijn er veel dwingende redenen om mis te gaan: in vergelijking met een conventionele vork, die dunnere bovenste rongen bevat, hebben de bredere bovenbuizen op een omgekeerde versie een betere stijfheid en sterkte voorwaarts. Het ontwerp legt ook minder druk op de bussen, omdat ze zich dichter bij de as bevinden, en het houdt de afdichtingen in olie gewikkeld (omdat ze lager in de vork zitten), die beide wrijving verminderen. Van de RS-1, stelt RockShox, komt dat neer op een verbeterd remgevoel en een verbeterde schokgevoeligheid.

De vork is gemaakt voor wielen van 74 cm, wat volgens RockShox nog steeds de belangrijkste optie is voor cross-country rijden en racen – het geplande gebruik van de RS-3 cm. Er is een beoogde gebruiksoverlap met de SID die nog beschikbaar is. Volgens het bedrijf voelt het omgekeerde ontwerp veel beter aan dan traditionele vorken, vooral bij toepassingen met kortere reizen. Het bovenwerk van koolstofvezel uit één stuk van de nieuwe versies heeft ook de hoogste buigstijfheid van alle RockShoxs-vorken met één kroon.

Om de weerstand tegen draaien te vergroten, verbindt de RS-1 de poten met een buis van 27 mm rond de as. (Margus Riga/Adriaan Marcoux)

Omgekeerde vorken zijn echter torsiezwak, wat hun populariteit heeft beperkt. Lichtgewicht alternatieven verdraaiden te gemakkelijk in bochten – om de stijfheid te vergroten, moesten fabrikanten zoveel materiaal toevoegen dat de vork onbetaalbaar zwaar werd. De technici van RockShox hebben dit probleem omzeild door nauw samen te werken met de wieltak van SRAM om een methode te bedenken die Predictive Steering noemt. In het midden van het systeem bevindt zich een buis met een diameter van 27 mm (RockShox vereist dat de Torque Tube) die de onderbenen van 32 mm verbindt. Het systeem bevat ook de RockShox Maxle Ultimate, die momenteel wordt gebruikt op het veelgeprezen Pike-model. Wanneer je de Maxle vastklemt, knijpt hij de Torque Tube en de dropouts samen, waardoor de Torque Tube een structureel onderdeel wordt.Het eindresultaat is een omgekeerde vork met torsiestijfheid die volgens Rockshox bijna gelijk is aan zijn huidige SID.

Binnen maakt de RS-1 gebruik van een demper met een verzegeld patroon, de versneller. De nieuwe demper heeft een veerbelaste, interne zwevende zuiger die beweegt als de zuigerstang olie verdringt in plaats van het rubberen blaasontwerp van de Pike. Het ontwerp is normaal in motorfietsvorken omdat het cavitatie (petroleumdampbellen) kan verminderen, maar RockShox gebruikt het om een vergelijkbare maar iets andere reden: de RS-3 cms-zuiger zet de olie onder druk om eventuele luchtbellen samen te drukken die zich daar kunnen bevinden gedurende een tijdje. bedrijf, solide gevoel lock-out.

De RS-1 bevat Rockshoxs XLock-bar-geactiveerde hydraulische vergrendelingshendel en ook de Complete Sprint XLock die tegelijkertijd de vork en achterschokbreker activeert. Rebound- en compressiecircuits zijn kleppen met gelijke vulstukken en een stapel dunne, geharde ringen die de ventilatieopeningen bedekken om de oliestroom te regelen. Rockshoxs Dig-klep wordt gebruikt aan de rebound-kant met een degressief nummer dat meer olie laat stromen naarmate de drang toeneemt om te stoppen met inpakken bij opeenvolgende impacts.

Aan de ideale kant van de vork bevindt zich RockShoxs Solo-atmosfeerveer – hetzelfde ontwerp dat het bedrijf de afgelopen twee jaar heeft gebruikt en dat tegelijkertijd de positieve en negatieve luchtkamers gelijk maakt voor eenvoudige installatie. De veerweg is instelbaar tussen 80, 100 en 120 mm, maar vanwege deze Solo-luchtveerlay-out is dit alleen mogelijk door de luchtzuigeras te wijzigen. Om metaal-op-metaal bodemdaling te verminderen, is er een nieuwe bottom-out bumper op de veeras van de atmosfeer, een stootbumper genoemd. Het is een compactere versie van deze meertraps progressieve auto die vaak wordt aangetroffen in schokbrekers voor motorfietsen en auto’s. De RS-1 leent het Pikes Bottomless Token-systeem voor het wijzigen van de atmosfeer voor veranderingen in het kamervolume. Dit systeem maakt veranderingen in de veerconstante mogelijk die van invloed zijn op hoe de veer oploopt aan het einde van de slag.

Je kunt geen standaard stuur naar de RS-1 gooien en het laten werken. Een gepatenteerde hub moet worden gebruikt in combinatie met de RS-1 vanwege het Predictive Steering-systeem en de eigen Torque Tube. SRAM biedt drie verschillende wielsets en een naaf die Predictive Steering harmonieus zijn: Rise XX, Rise 60, Roam 50, samen met een X0-level hartslag in 28 of 32 J-bend gesproken configuraties voor een 6-bouts rotor. In overeenstemming met Rockshox biedt DT Swiss in de nabije toekomst ook naaf- en wielopties.

De RS-1 wordt aangeboden met een veerweg van 80, 100 of 120 mm en in glanzend zwarte of matzwarte kleuren. Er is een direct gemonteerde rotor van 160 mm nodig, maar deze wordt geaccepteerd voor een grootte tot 200 mm. Het beweerde gewicht van Rockshoxs is 1.666 gram (166 kg) – ongeveer 50 gram zwaarder dan de SID World Cup 29er-vork. En nee, het is niet goedkoop. Het kost zijn Rockshoxs duurste vork, zelfs meer dan een Boxxer. Verwacht dat de RS-1 in juni in de winkels zal verschijnen.

De RS-1 kan worden ingesteld met een veerweg van 80, 100 of 120 mm. (Margus Riga/Adrian Marcoux)

De rit

Ik bracht een dag door op een met een RS-1 uitgeruste Specialized Camber met 120 mm veerweg in Moab, Utah – een passende locatie, aangezien RockShox hier 16 jaar geleden zijn eerste RS-1 analyseerde. De rollende cross-country Bar M- en Clonzo-loops bestonden uit hardpack-vuil met korte steensegmenten. De voorkant was een onderscheidend gevoel – de slag was soepel en ook de stijfheid van voren naar achteren was duidelijk. Ik weet niet zeker of het de soepele vermogensafgifte van SRAM’s Guide-remmen of de stijfheid van de voor-achter was geweest, maar dat ik echt veel beter neuswieltjes met deze fiets zou kunnen doen dan welke ik ooit heb gehad.

De torsiestijfheid voelde geweldig aan en leek geen probleem te vormen. Ik voelde zelfs dat de voorkant een keer draaide terwijl ik me geleidelijk een weg baande door een reeks diagonale richels. Ik was bang voor flex aan de voorkant tijdens het draaien van bermen of tijdens het volgen van sporen, maar de voorkant voelde verbonden en positief. De vork heeft een soepel gevoel over kleine route-troep en de grote demping voelde me bevolen, waardoor ik hard over de rotsen kon controleren en de RS-3 cms trail-bike mogelijk onthulde. Natuurlijk, het is een crosscountry-racevork in hart en nieren, maar het kan ook werken op een 100 of zelfs 120 mm-reisrailfiets waarvan ik er niet aan zou denken om een SID op te zetten. Ik sprong drie voet van een rotsplaat om het bodemsysteem te testen – het voelde prima en progressief zonder een harde stop. De vorkvergrendeling voelde aan als een echte XC-racevork,maar dankzij de eigen instelknop kan ik de afblaasdrempel gemakkelijk wijzigen voor een zachter gevoel indien nodig.

Na slechts 1 dag rijden, maakte de RS-1 indruk op mij. Maar er gebeurt zoveel en dat geldt ook voor variabelen dat dit echt een product is waar ik meer tijd aan wil besteden voordat ik tot solide conclusies kom. Oorspronkelijk lijkt het ideaal om te racen, maar het lijkt ook wat agressief straatrijden te trotseren. Ik maak me echt zorgen over minder beenletsel en de toegangskosten zijn hoog, vooral als je rekening houdt met de behoefte aan een unieke naaf of wiel. De tijd zal leren of de voordelen de prijs rechtvaardigen, maar mijn eerste rij-indruk en schijnbaar brede prestatiespectrum impliceren dat de RS-1 een beter dan gemiddeld vooruitzicht heeft om de eerste krachtige in massa geproduceerde omgekeerde fietsvork te worden.