De Giro Syntax Mips heeft alle eigenschappen van een high-end helm voor de helft van de prijs.

Trevor Raab
Gewicht: 308 g (medium)

De ideale helm voor: rijders die een hoogwaardige helm willen zonder de hoge prestatieprijs.

De Giro-syntaxis maakt deel uit van de Giros-reeks van goedkopere straathelmen die lijken alsof ze veel duurder zouden moeten zijn dan ze zijn. In het niet zo verre verleden zag een goedkopere helm eruit alsof het een goedkope helm was. Riemen waren moeilijker te bevestigen, retentiesystemen waren onvoldoende en er was duidelijk minder ventilatie. Kortom, ze waren onhandig.

De syntaxis daarentegen is verre van onhandig. Het beschikt over een schaal van polycarbonaat gebonden aan een EPS-schuimvoering en 25 grote ventilatieopeningen. Voeg toe van het gepatenteerde Roc Loc Air 5 MIPS-retentiesysteem en deze helm ziet, voelt en werkt erg goed.

Het Roc Loc Air 5 MIPS-retentieproces is comfortabel en eenvoudig te repareren. Trevor Raab

De ventilatie is meer dan voldoende om oververhitting te voorkomen, ondanks de overmatige bedekking vanaf de achterkant voelt het niet overbodig aan op de weg. Bovendien kunnen offroad-rijders die meer bescherming verkiezen, maar niet van de volledige dekking van conventionele weghelmen houden, deze helm misschien waarderen. De extra dekking aan de achterkant van deze Syntax is veel meer dan je normaal ziet bij minimalistische straathelmen, maar minder dan bij veel trailhelmen.

MIPS-bescherming

MIPS, wat staat voor Multi-Directional Impact Protection System, is een andere functie die eerder was gereserveerd voor high-end helmen die u op de Syntax vindt. Kortom, het maakt gebruik van een zacht, nauwelijks merkbaar stuk dat aan de helm is bevestigd met behulp van rubberen ankers, waardoor een kleine extra helmbeweging in een wrak mogelijk is. Dat extra glijden, zoals een glijvlak, kan de rotatie-effectkrachten verminderen, wat hersenschudding kan veroorzaken. MIPS is niet uniek voor Giro, maar de nieuwste integreert het in zijn Roc Loc-retentiesysteem, waarvan het bedrijf zegt dat het de helm beter op zijn plaats houdt. Het voelde de manier om te analyseren, en het kneep nooit te nauw in mijn hoofd. In een poging om stinkende pads van urenlang absorberen van zweet te bestrijden, heeft Giro de Syntax uitgerust met zijn Coolfit antimicrobiële pads.

Dit materiaal is geïmporteerd vanuit embed-name. Mogelijk kunt u de identieke inhoud in een ander formaat vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun website.

Je zou bijna vergeten dat je hem draagt

De syntaxis lijkt, past en gedraagt zich als een veel duurdere versie. De ventilatieopeningen zijn iets groter in vergelijking met Giro’s top-end racehelm, de Aether, en deze is 46 g zwaarder. Het is ook goedkoper. Op je hoofd lijkt het net als elke andere goede weghelm: nauwsluitend, veilig en comfortabel.

Het Roc Loc/MIPS-retentiesysteem is een belangrijke upgrade van eerdere modellen, wat vooral op warme dagen oncomfortabel kan zijn. In deze versie werken de kussens goed om de plastic voering van je schedel te houden, wat de ontspanning verder bevordert

De kofferbak biedt iets meer bescherming dan een normale racehelm. Trevor Raab

Mijn enige teleurstelling kwam toen ik probeerde mijn bril in het voorste deel van de helm te proppen. De armen zouden gewoon niet goed in sommige van die ventilatieopeningen passen. Maar dat is een kleine ergernis en mijn tinten passen nog steeds prima achterin. Goedkopere helmen worden steeds beter en dit is een van de mooiere die we hebben onderzocht. De prestaties, het comfort en de waarde maken het een geweldige optie.