Mavic’s CrossMax SL wielset schopt kont, trekt kont en maakt tijdschriftredacteuren zoenen kont.

Mavic’s CrossMax wielset is synoniem geweest met de omstandigheden licht, sensueel, high-tech en duur zoals het voor het eerst werd geïntroduceerd in 1996. Het veranderde de manier waarop we wielen kopen totaal in plaats van de individuele stukken te kiezen die we nu kopen voorverpakte hele wiel “systemen”. Bovendien begon het met de volledig zwarte modetrend in wielen, die de standaard blijft. In 2000 wiegde Mavic ons met zijn tubeless wielset met aluminium spaken. Nogmaals, iedereen probeerde Mavic’s directe te volgen, dit keer naar de nieuwe tubeless grens.

Nu in zijn derde seizoen, krijgt de CrossMax UST-wielset zijn eerste grote revisie voor 2003. De meest opvallende verandering is visueel. De zilveren wielset lijkt niet alleen lichter, maar valt bovendien op tussen de hordes remmen die het zwarte kleurenschema van Mavic hebben gekopieerd. Op de SL-wielen wordt materiaal tussen de spaken weggefreesd om 40 gram per velg te besparen. Voor het eerst gezien op Mavic’s Kyserium SL straatwielen, vermindert de procedure de stijfheid of sterkte niet (volgens Mavic), omdat dat oppervlak van de velg bijna geen belasting ziet als gevolg van het FORE-proces, dat niet door de binnenwand van de velg. De velgremvariant van de wielset maakt gebruik van een nieuwe composiet voornaaf, die weer zo’n 25 g bespaart, zonder stijfheidsverlies volgens Mavic. Ook,de niet-aangedreven achternaafflens is een beetje naar buiten geduwd voor een betere verdeling van de belasting. De Disc SL krijgt alle upgrades, plus nieuwe naafschalen die langere schijfrembouten nodig hebben. Er is ook een Cannondale Lefty-compatibel voorwiel.

Zelfs met de veranderingen blijven de prijzen exact hetzelfde voor uw wielsets – prijzig. Ze zijn niet alleen duur om te kopen; ze zijn ook duur om te repareren. Spaken gaan over alles – goed dat er zo weinig zijn (slechts 18 voor en 20 achter voor de velgremversie en 24 elk voor de schijf). Velgen zijn ook prijzig – voor schijfremmen, voor V-brakes.

Je kunt over de prijs en niet-standaard onderdelen kibbelen wat je maar nodig hebt, maar er is geen discussie over het opmerkelijke gewicht van de wielset. De velgremwielset uit ’03 is 130 g lichter dan de ’02, en hij is lichter (om nog maar te zwijgen van stijver) dan de originele, niet-tubeless CrossMax. Zelfs met alle gewichtsvermindering rijdt de CrossMax veel zoals hij deed. Het is onverwacht stijf om een wiel te krijgen dat zo mild is – veel stijver dan al het andere dat dicht bij het gewicht ligt. De lagers zijn soepel en gemakkelijk te repareren, zelfs op de fiets, en zijn meestal duurzaam, hoewel we hebben gezien dat een paar snel ruw en luidruchtig worden. Mavic’s UST-velgen hebben nog steeds geen concurrentie op het gebied van gebruiksgemak en luchtretentie – zelfs als je een goede tubeless-ervaring wilt, kun je het beste beginnen met een Mavic-velg of -wiel.Ondanks onze eerdere zorgen over het deuken van deze dure velgen vanwege de lage luchtdruk die tubeless mogelijk maakt, moeten we er nog echt een maken. Dit zijn echter geen wielen voor freeriden, of zelfs voor zwaar gebruik op de weg, het zijn XC-rit-/racewielen. Als je van meer uitdagend/beledigend/agressief rijden houdt, maakt Mavic de CrossMax XL, een stijvere en zwaardere wielset, die ook redelijker geprijsd is (voor de velgrem-editie, voor schijf).s ook redelijker geprijsd (voor de velgrem-editie, voor schijf).s ook redelijker geprijsd (voor de velgrem-editie, voor schijf).

De Mavic CrossMax blijft op zichzelf staan als het best presterende bergwiel dat toegankelijk is. De prijs is stratosferisch, maar de prestaties zijn uitstekend. Als u op zoek bent naar een tubeless wielset, kunt u aanzienlijk geld besparen door Mavic’s X3.1-velg (elke) te kopen en deze vast te maken aan een naaf met conventionele spaken. Het zal waarschijnlijk niet zo licht zijn, maar je had niet gedacht dat het zo zal zijn, of wel?

Voordelen: Niettemin de best presterende wielset op de markt

Nadelen: Toch super duur

Gewicht (velgremversie): 653 g (voor), 842 gram (achter)

Ideale koper: je bent een XC-rijder/racer die op zoek is naar meer stijfheid en minder lekke banden.