Fox Live Valve Automatische Elektronische Vering

Het elektronisch gestuurde veersysteem is veel meer dan een automatische vergrendeling.

Trevor Raab Gewicht: 144 g (geschatte gewichtstoename vs. standaard ophangingsonderdelen) Voor

wie:
Technisch waarschijnlijke mountainbiker die op zoek is naar fietsprestaties van het volgende niveau

Wat is het?

Foxs Live Valve is een automatisch, elektronisch gestuurd veersysteem. Informatie wordt verzameld van een pitchsensor in de voorste en achterste versnellingsmeters, gevoed door een algoritme, dat solenoïdes in de voor- en achterveringcomponenten vertelt om de vork en schok tussen twee modi te schakelen: open en bedrijf.

Live Valve leest 1000 keer per seconde sensorgegevens en de machine kan de dempermodus in drie milliseconden wijzigen: zo snel dat, op basis van Foxs-gegevens, de machine een hobbel op het voorwiel detecteert en de vork opent voordat de berijder het voelt .

Het systeem begrijpt of de bestuurder in de fout gaat, bergafwaarts rijdt of zich op vlakke grond bevindt; het begrijpt of de berijder zich nog op glad of rotsachtig terrein bevindt; en het weet of de bestuurder in de lucht is.

Compressie op lage snelheid in open modus kan door de gebruiker worden aangepast. Trevor Raab

Meer dan uitsluiting

Het is waar dat de Live Valves-vork en -schok slechts twee modi hebben open en stevig, maar het is meer dan alleen automatische vergrendeling.

Om te beginnen mag de vaste modus geen uitsluiting zijn: het is aan het fietsmerk om de instelling voor de vaste modus vast te stellen die past bij de fiets en het beoogde doel. Dus de vaste modus is misschien net iets steviger dan de open modus, het kan een vergrendeling zijn, of het kan ergens tussenin zitten. Bedrijven kunnen ook de open modus van een Live Valve-schokaansteker / plusher / gevoeliger afstemmen dan voor een standaardschok, vertrouwend op de Live Valves-bedrijfsmodus voor trapefficiëntie.

Dan is er het algoritme dat de schok en de vork vertelt wanneer ze van modus moeten wisselen. De Live Valve heeft vijf door de gebruiker te selecteren modi; binnen die modi zijn individuele parameters die door de productmanager van fietsen worden ingesteld om de rijervaring te creëren die ze nodig hebben voor de fiets.

De compacte batterij en bediening laten ruimte voor bidons. Trevor Raab

De regelbare parameters zijn in wezen precies wat het systeem ertoe aanzet om over te schakelen naar de open-modus op basis van de grootte van de uitstulping, de toonhoogte, het springen/vallen en hoe lang de timer het systeem in de open modus houdt voordat hij terugschakelt naar de gesloten modus. In een reeks hobbels wordt de timer bij elke hobbel gereset, zodat het systeem in de open modus blijft totdat er een lang soepel stuk spoor is om het systeem te activeren om te sluiten.

De vijf modi kunnen erg op elkaar lijken, of heel verschillend: het is aan de productmanager om te beslissen. Maar in de meeste gevallen zal modus een persoon ervoor zorgen dat het systeem het gemakkelijkst wordt geopend, en stijl vijf zal het stevigst aanvoelen omdat grotere knobbels het systeem moeten activeren om over te schakelen om te starten.

De wereldwijde communicatiemanager van Fox, Mark Jordan, verklaarde dat het bedrijf niet veel specifieke feiten deelde over de algoritmen en instellingen die beschikbaar zijn voor OE’s, omdat het bedrijf zijn geheimen niet met concurrenten wil delen. Hij zei echter wel dat Live Valve de vork- en schokconfiguraties kan koppelen of ontkoppelen. Soms kunnen de voor- en achterkant op verschillende manieren zijn; in andere kunnen ze zich in dezelfde setting bevinden – het hangt af van welke informatie de sensoren binnenkomen en wat het algoritme precies zegt te doen op dat moment. Maar meestal zijn de configuraties gekoppeld, zei Jordan.

Normale instelling

Hoewel Live Valve een aantal mooie materialen maakt, is de installatie eenvoudig. Schakel het systeem uit (waardoor het in een open manier wordt omgezet) en plaats uw doorzakking en demping zoals u dat op elke andere geveerde fiets zou doen. De schok en vork hebben een lage snelheidscompressie-dempingsaanpassing voor de open modus, evenals een standaard rebound-klikker.

De machine reageert op stoten voordat u ze kunt voelen. Trevor Raab

Alles wat je wilt weten

Is het draadloos?
Nee. De machine wordt aangedreven door een fundamentele batterij/controller, met bedrade detectoren op de voor- en achterwielen. Volgens Foxs-gegevens kan Live Valve, samen met Bluetooth, de detectoren slechts 30 tot 100 keer per seconde bemonsteren (het bekabelde systeem van Live Valves bemonstert de detectoren 1000 keer per seconde), wat een zwaardere rit zou kunnen veroorzaken. Door een bekabelde machine te gebruiken, kunnen ze ook slechts één batterij gebruiken, en de batterij/controller is ontwikkeld om klein genoeg te zijn om interferentie met waterflessen te voorkomen.

Hoe lang gaat de batterij mee?
16 tot 20 uur (geclaimd)

Hoe lang duurt het om de batterij op te laden?
Twee uur of niet. Een vergoeding van 15 minuten is uitstekend voor een rit van twee uur.

Wat gebeurt er als de batterij leeg raakt terwijl ik aan het rijden ben?
De machine schakelt over naar de open-stijl en sluit af.

Kan ik ermee rijden terwijl het systeem is uitgeschakeld?
Foxs-informatie beweert dat het rijden op Live Valve met de machine uitgeschakeld niet tot schade zal leiden.

Hoeveel weegt het precies?
Batterij:
72 g Controller en sensoren: 104 g
Live Valve-schok: 466 g (185×55 Trunnion)
Live Valve-vorkdemper: 249 g (36, 29-in, 160 mm)
In vergelijking met voorraad Scott Genius kabelaangedreven externe vering: 144 g groei
* Alle gewichten zijn onderhouden

Kan ik het op elke fiets plaatsen?
Nee (zie hieronder).

Hoe krijg je het?

Live Valve kan niet achteraf worden ingebouwd in een framework. Het mag alleen worden ingesteld op frames die voor de machine zijn ingericht. Tot nu toe bieden slechts vier merken Live Valve-compatibele frames: Pivot, Giant, Scott en Rocky Mountain.

Fox biedt Live Valve-uitgeruste vorken in zijn eigen 32 Step-Cast, 34 en 34 Step-Cast en 36 platforms. Levende tangen (alleen in piggyback-stijl) schokken worden geleverd in metrische, standaard en tapbevestigingen.

Als je een Live Valve-compatibel framework hebt, verkoopt Fox complete aftermarket-systemen (vork, schokbreker, controller, batterij, bedrading, detectoren) voor

Pivot biedt een Live Valve als update voor de Guru en Team-assemblages van deze Mach 5.5-trailfiets.

In de Giants-fietsopstelling zijn de Anthem Advanced Guru 29, Reign Advanced en Reign compatibel met Live Valve. Live Valve is je voorraadspecificatie op de Anthem Advanced Pro 29 0.

Pivot levert een Live Valve update aan de Mach 5.5 routefiets.

In de line-up van Scotts is Live Valve inventaris op de Guru 900 Ultimate-trailfiets en het Spark-frame is ook compatibel.

In de Rocky Mountains-lijn zijn de Altitude Carbon-, Instinct Carbon- en Thunderbolt-carbonframes harmonieus met Live Valve.

Anticipeer op meer fietsmerken om in de toekomst Live Valve-compatibele frames aan te bieden.

Rit impressies

Ik zal van tevoren zeggen dat ik geloofde dat Live Valve onzin was. Mijn ervaring is dat een fantastische full suspension mountainbike met goed afgestelde vering geen lock-out nodig heeft. En hoewel ik weet dat een paar renners, met name racers, het leuk vinden hoe lock-out een fietsgevoel produceert, heb ik niet ontdekt dat het een fietstocht echt sneller maakt.

Nadat ik erop had gereden, realiseerde ik me dat ik het bij het verkeerde eind had over Live Valve, hoewel het mijn kijk op vergrendeling niet veranderde. Dat komt omdat Live Valve geen automatische vergrendeling is, maar iets anders. Het is meer een chassiscontrolesysteem.

Ik heb Live Valve gesampled op een Pivot Mach 5.5. Dit is een fiets waar ik veel op heb gereden, en ook veel van. Het is een zeer strakke en effectieve fiets zoals de meeste huidige DW-Link-fietsen, met uitzonderlijke trapkwaliteiten. Dit is een zeer goede fiets en Live Valve heeft het beter gemaakt.

Maar voordat ik daarop inga, wil ik u een meer fundamentele indruk geven van Live Valve. De machine is onzichtbaar. Het maakt geen geluid en je voelt het ook niet van modus veranderen. Geen pop- en slootsensatie zoals traagheidsventielsystemen, geen aarzeling zoals lock-out blowoffs. Het is volledig naadloos. Zo gemakkelijk dat je, net als ik, misschien niet gelooft dat het iets goeds doet voor je eerste reis erop.

Maar dan zet je hem uit en voel je hoeveel hij doet.

De bedrading van de vorksensor klemt in de remslang. Trevor Raab

Het ding dat me het meest opviel, was niet hoe de vering aanvoelde bij het opgaan van welsprekende beklimmingen (zoals de vering is veranderd in stevige stijl) of hoe het voelde als je hobbels raakte (zoals normale Fox Factorylevel-ophanging op de open manier). Het was veel rustiger en stiller de fiets reed overal elders.

Elk van de kleine bewegingen en squishes en gewichtsoverdrachten: weg. Bewegingen die ik niet eens meer voelde – want zo werkt de vering van mountainbikes – werden geëlimineerd. Het waren de momenten ervoor en de stenen tuinen, de hoeken, de sprongen en de pittige kleine beklimmingen, toen ik de grootste voordelen van Live Valve voelde. Voordelen die tegenstrijdig leken: het was alsof de fiets stabieler en geplant was, en speelser en klapperiger.

En dit is gebaseerd op het bemonsteren van Live Valve, niet alleen op een of andere longbrekende cross-country lus, maar onzichtbaar draait met de machine aan, uit en dan weer aan, op gespecialiseerde, natuurlijke terreinen, downhill-racebanen en verzorgde sprong en laat vallen rijen bij een fietsenstalling. Na het park deed ik een deel van dat longbrekende rijden met gekruiste benen, en Live Valve bood dezelfde voordelen.

De schokdemping bij lage snelheid is extern instelbaar. Trevor RaabIt herhaalt dat Live Valve zo snel, soepel en stil werkt dat je niet gelooft dat het alles doet als het aan staat. Je gelooft niet dat het manieren verandert; het slechts. .

.werken.

En mocht je twijfelen of dat zo is, zet hem dan gewoon uit om de kloof te voelen.

Net als elke andere schok, is het rond het fietsmerk om het gevoel en de prestaties van deze Live Valve-schok te zingen. In het geval van deze Pivot die ik reed, heeft de Live Valve-schok een lichtere melodie in de open modus dan de normale Fox-schok op de Mach 5.5. Dat betekent meestal dat de met Live Valve uitgeruste Mach 5.5 gevoeliger is in de open modus dan de 5.5 met de conventionele schok, maar daarnaast houdt het in dat de rijeigenschappen van de fietsen gebaseerd zijn op de Live Valve die te allen tijde wordt gebruikt. Samen met Live Valve uitgeschakeld, kan de vering voor meerdere rijders een beetje te zacht aanvoelen, en de fiets zal voelen als hij trager trapt.

Ik ging in mijn rit op Live Valve denken dat het coole technologie was, maar een dure en onnodige snuisterij. Ik ging weg met de gedachte dat het een van de meest transformerende producten is die ik in jaren heb geproefd. De fiets reed veel beter, ik voelde me zelfverzekerder, ik knapte beter. Ik heb de fiets na de proefrit teruggegeven in de wetenschap dat ik Live Valve in mijn fiets wil, verdomme wat een prijs.

Matt test sinds 1995 fietsen en alle soorten fietsuitrusting.